عطاری

چرا باید وبسایت داشته باشیم؟

آیا هنوز هم داشتن وبسایت یک کار بسیار پر هزینه و گران قمیت است؟

آبا اینهمه پیشرفت در تجارت الکترونیک، داشتن یک سایت و مدیریتش، نیاز به دانش کد نویسی و برنامه نویسی دارد

اصلا چرا باید وبسایت داشته باشیم؟؟

اگر موفق به مطالعه جلد دوم کتاب آموزش صفر تا صد کسب و کار عطاری شده باشید، این مطالب را مطالعه کرده اید:

بخش هشتم

چرا باید وبسایت داشته باشیم؟

سوالی که بارها و بارها از مشاوران حیطه بازاریابی آنلاین پرسیده میشود:

چرا باید وبسایت داشته باشیم؟ آیا یک مجموعه کوچک که تازه شروع به فعالیت نموده است نیاز به وبسایت دارد؟ یک فعال خانگی چطور؟ آیا او نیز نیازمند یک وبسایت است؟

پاسخ به این سوال به نوع نگاه مدیر آن کسب و کار به مقوله بازاریابی اینترنتی باز می گردد. اگر با دید بلند مدت به این موضوع نگاه کنیم به این نتیجه میرسیم که وجود یک وبسایت، برای کلیه بنگاههای اقتصادی از یک کارگاه خانگی تا یک کمپانی بین المللی لازم و ضروریست. چرا؟ با من همراه باشید.

ایجاد اعتبار

یک کسب و کار کوچک یا حتی خانگی، نیاز بیشتری به جلب اعتماد مخاطبانش دارد. یک شرکت یا فروشگاه را در نظر بگیرید. رویت جواز کسب، مجوز تاسیس شرکت و …  در رسانه های آنلاین  آنها باعث ایجاد حس اعتماد بیشتری در مخاطبان میگردد.

اما یک کسب و کار خانگی که دارای مجوز تاسیس یا مدارکی از این قبیل نیست چطور باید این حس اعتماد را در مخاطب خود ایجاد نماید؟ یکی از آن راهها داشتن یک وبسایت است. وبسایت به مخاطبانتان یادآور میشود که صاحب این کسب و کار هرچند کوچک، شغل خویش را کاملا جدی قلمداد کرده است پس احتمال بیشتری دارد که به تعهداتش پایبند باشد. حال اگر شما بعنوان مدیر وبسایت اقدام به اخذ نمادهای اطمینان بخش در حیطه وب نمائید، مخاطب متوجه خواهد شد که آدرس فیزیکی منزل شما نیز توسط یک سازمان دولتی ارزیابی گردیده است.

اختیار مطلق

اپلیکیشن هایی نظیر وایبر، لاین، فیس بوک و … را به خاطر دارید؟ چه بر سر آنها آمد؟ یا با مشکل فیلترینگ مواجه شدند و یا توسط رقیب دیگری از صحنه بیرون رانده شدند.

بعید نیست دیر یا زود این اتفاق برای اینستاگرام نیز رخ دهد. یا فیلتر شود و یا توسط یک رقیب قدرتمند از صحنه به در گردد. شاید هم استراتژی های اینستاگرام تماما تغییر کند. چه بسا اعلام ورشکستگی نماید و دسترسی حدودا یک میلیارد نفر کاربر خود را به اکانتهایشان مسدود یا محدود نماید! یادمان باشد رئیس در این اپلیکیشنها شخص دیگریست.

اما موضوع وبسایت به گونه ای دیگر است. تاثیرپذیری وبسایت از تهدیدات بیرونی به مراتب کمتر از اپلیکیشنهای فوق است. شما تصمیم میگیرید و قانون می گذارید. اگر به موضوعات غیر قانونی ورود نکنید، هرگز خطر فیلتر شدن تهدیدتان نمی کند. رقبایتان نمی توانند وبسایتتان را ببندند. تدوین گر استراتژی وبسایت شخص شما هستید. رئیس شما هستید.

جذب مخاطب از نتایج جستجو

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که سوالی در ذهنتان شکل گرفته باشد و برای یافتن پاسخ آن به سراغ واتساپ یا تلگرام بروید؟ بعید می دانم اینطور باشد. افراد پاسخ سوالات خود را از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر نظیر گوگل پیدا می کنند. یک موتور جستجو در اصل یک وبسایت است که با بررسی میلیاردها وبسایت و صفحه اینترنتی و فهرست کردن آنها، می تواند مناسبترین پاسخ را برای سوال شما پیدا نموده و به شما ارائه دهد. آیا می دانید روزانه چه تعداد جستجو در این موتورهای جستجوگر انجام میشود؟ تنها کاربران ایرانی در یک سال چیزی حدود 50 میلیارد جستجو در موتور جستجوگر گوگل انجام می دهند. حیرت آور است. چند عدد از آن جستجوها مرتبط با زمینه فعالیت شما هستند؟ چرا باید پتانسیلی به این عظمت نادیده گرفته شود؟

هرگز اولین روز کمپین بازاریابی آنلاین شرکتی که در آن مشغول به کار بودم را فراموش نمی کنم. یک تماس از یک اوپراتور تلفن همراه که از قضا بسیار معروف هم هست، یک تماس از یک پتروشیمی بزرگ در جنوب و چند تماس ریز و درشت دیگر فقط در روز اول!

اتوماتیک سازی فرآیند فروش

شما به کمک برنامه های جانبی فراوانی که توسط برنامه نویسان مهیا شده اند، قادرید فرآیند فروش را از ابتدا تا انتها اتوماتیک نمایید و به وب سایت خود بسپارید. بازاریابی، برقراری ارتباط، حفظ ارتباط و تقویت آن، برند سازی، اطلاع رسانی، تبلیغات پیشبر فروش، پیگیری مشتریان بالقوه و در نهایت هدایت مخاطبان به صفحه پرداخت پول و فروش محصول و حتی تحویل اتوماتیک آن به مخاطبی که حالا به مشتری تبدیل شده است! تمام این اتفاقات در لحظاتی رخ می دهد که احتمالا شما در سینما یا در مسافرت هستید و یا شاید خوابیده باشید. اگر توانسته باشم به درستی قدرت یک وبسایت در بازاریابی آنلاین را توصیف کرده باشم، احتمالا شما امشب از هیجان ناشی از وقوف به این قدرت عظیم خواب به چشمانتان نخواهد آمد.

اما یک مشکل بزرگ در این راه وجود دارد. راه اندازی و پشتیبانی یک وبسایت، نیازمند مقداری دانش آی تی است. اما نگران نباشید. کافیست حدودا به مدت یک ماه روزانه 4 ساعت وقت صرف آموزش خود نمائید. در طول این سالها، طراحی و پشتیبانی از وبسایت نیز تا حد زیادی تسهیل شده است.

همین حالا که مشغول نوشتن این کتاب هستم، در حال ساخت یک آموزش تصویری گام به گام برای طراحی و پشتیبانی وبسایت نیز هستم. چه بسا تا روزی که این کتاب به دست شما برسد آن آموزش نیز برای خرید مهیا باشد. جالب است بدانید من صد مقاله اول وبسایت الوفلفل را در تاکسی و توسط تلفن همراه خودم نوشتم و در وبسایت بارگذاری نمودم!

چه وقت باید وبسایت خود را راه اندازی کنیم؟

راستش را بخواهید هنوز پاسخ دقیقی برای این سوال نیافته ام. مفهوم “ام وی پی” یا کمینه محصول پذیرفتنی که در جلد اول کتاب آموزش صفر تا صد کسب و کار عطاری به آن اشاره شد را در خاطرتان هست؟ بر طبق این مفهوم باید ایده ها را در ارزانترین و سریعترین حالت ممکن تست نمود و واکاوی کرد. اما آیا برای یک دانشجو یا یک نوجوان که دسترسی به منابع مالی حتی اندک هم ندارد، با وجود اینهمه رسانه های دیجیتال رایگان، آیا باز هم راه اندازی یک وبسایت جزء اولویتهای کار است؟

از سوی دیگر، اینهمه افرادی که در عرصه پلتفرم های رایگان به کسب و کار مشغولند و از قضا درآمد خوبی هم دارند، آیا همه آنها دارای وبسایت هستند؟

در پاسخ باید بگویم که از دید من یک وبسایت، شالوده و ستون فقرات یک کسب و کار آنلاین است. اما در پاسخ به موقعیتی که فرد حتی توان خرید فضا و دامنه را برای راه اندازی وبسایت ندارد، چه برسد به خریداری یک دوره آموزشی مرتبط، می توان پیشنهاد کرد تا روزی که درآمد یک ماه شما به اندازه هزینه های لازم برای راه انداری یک وبسایت نرسیده است به ناچار راه اندازی آن را تعویق انداخته و از بسترهای رایگان بهره گیرید.

“هرگز منتظر شرایط مناسب نمانید”

توجه: چنانچه قصد راه اندازی وبسایت خود را دارید اما نمی دانید از کجا شروع کنید به این لینک سر بزنید:

آموزش راه اندازی وبسایت در کوتاه ترین زمان ممکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *