مغازه عطاری تون رو مشخص و متفاوت کنید.
در شهر ما، در بین بازاریای قدیمی، یک نگرش مسخره هست که باعث شده هیچکدومشون از تابلو و سردر استفاده نکنن. قریب به اتفاق شون هم دلیل این کارشون رو عوارض اداره شهرداری از تابلو و سردر دکان ذکر میکنن !
اول اینکه: از وقتی من یادمه شهرداری عوارضی از تابلو و سردر مغازه در شهر ما نمیگیره.
دوم اینکه: اصلا فرض کن سالی 500 هزار تومان عوارض بر تابلو و سردر باید بدی به شهرداری. باور کن که میصرفه.
میدونی چَرا ؟ کافیه زحمت بکشی و ی زنگ به مجری های تبلیغاتی بزنی و قیمت اجاره یک بیلبورد رو در سر خیابونتون بپرسی.
نمیدونم تا حالا شیراز رفتین یا نه. می تونم بگم این شهر کاملا به تسخیر تابلوهای شرکت های تولید کننده نوشابه درومده. بله پپسی و کوکاکولا. اونها به هزینه خودشون برای غذاپذی ها، بیرون برها و حتی ساندویچی ها! تابلو و سردر نصب میکنن به شرطی که علامت تجاریشون اون بالا درج بشه.
الف) پپسی و کوکاکولا از ما معروفترند!
ب) مدیران اونها افراد نادانی نیستند!
برگردیم به دکان 40 متری عطاری خودمون. یک الک رو در نظر بگیرید. فروشگاه شما روزانه توسط مراجعه کنندگان مختلف الک میشه: اخلاقتون، قیمتتون، تمیزی، طرز فکر، برخورد، بسته بندی، کیفیت و ….
در نهایت توسط یک گروه خاص، پسندیده میشید و اونها میشن مشتری شما.
تا سرتون خلوته، مشکلی نیست. اما بعد از گذشت چند سال، همسایه اغذیه فروش کناریتون، می بینه که شما ماشینت رو عوض کردی، لباسهای شیک میپوشی( البته روزهای تعطیل!) و داری یک کارگر هم به مجموعه اضافه میکنی.
دقیقا اینجاست که ایشون هم تصمیم میگیره وارد کسب و کار عطاری بشه. تا اینجا مشکلی نیست. مشکل از اونجا شروع میشه که ایشون با چنان دقت حیرت آوری دکور مغازش رو با شما سِت میکنه که هر کس ببینه فکر میکنه اون وسط آینه گذاشتین.
خوب، اینجا چه اتفاقی می افته؟ فرض کنید اون مشتریای وفادار شما، میخوان آدرس شما رو به دوستشون بدن که اونها هم از شما خرید کنن. باید بگن چی، به این دو تا آدرس دقت کنید:
الف)خیابون مولوی، وسطاش، دو تا عطاری هست، سمت راستیش!
ب) خیابون مولوی، وسطاش، عطاری مروارید، یک تابلوی بزرگ آبی هم بالا سرش زده.
پس ما باید از همون اول کار، با یک تابلو یا شیشه نوشته یا بنر، نام فروشگاه عطاری مون رو به طور واضح و خوانا به سمع و نظر مراجعه کننده هامون برسونیم
(توجه: چنانچه شما رفتین و در کنار یک عطاری باسابقه دکان باز کردین،اگر چنانچه فروشتون پایینه، تا سال اول اگر فقط یک تابلو با عنوان “عطاری” بزنید، ایده بدی نیست. چون اینطوری میتونید بعضی از مشتریان بی تفاوت یا حواس پرت اون رقیب گردن کلقتتون رو تور بزنید.)
این سناریوی اول.
توجه: اگر مغازه ات خلوته و مشتری زیادی نمیاد و اگر بلدی با اینستاگرام کار کنی به لینک زیر ی سر بزن:
چطور به کمک اینستاگرام پاخور مغازه رو چند برابر کنم؟
حالا سناریوی دوم:
نزدیک شما یک قصابی هست که گوشتای خوبی میاره. سر خیابون، یک نفر از یک کاسب میپرسه: ببخشید قصابی حاج حسن کجاست؟
اون کاسب جواب میده: دو تا بعد از عطاری مروارید، اون تابلوی آبیه.
“با درج یک تابلو و سردر خاص، شما تبدیل به یک شاخص برای آدرس دادن خواهید شد“
نظری اگر داری همین زیر برام بنویس ممنون
سلام جناب کریمی عزیز بسیار دیدگاه درست و منطقی است
مثل همیشه فوق العاده
بسیار زیبا سرم آمده این داستان
سلام علیکم جناب آقای کریمی . دست مریزاد. بخاطر ذکات علمتان سپاسگزارم