سالهاست همان جنس بی کیفیت را میخرند و استفاده می کنند و شما متعجب و با نگاهی عاقل اندر سفیه به آنها نگاه می کنید.
ادویه جات یا روغنیهایی ارزان و بی کیفیت که نه عطر و بویی دارند و نه خاصیتی. از رقیبتان می خرند. درست فقط 5 درصد ارزانتر از شما می فروشد ولی 50 درصد بی کیفیت تر.
و شما متعجبانه به رفتار مشتریانش خیره میشوید که چطور حاضرند ببرای 5 درصد قیمت بالاتر، جنس بی کیفیت را رقیبتان بخرند.
درس اول: قیمت بسیار مهم است
خوب حالا آمدیم و قیمت را هم برابر کردیم. باز هم که خبری نشد! حالا چه کنیم؟
مشتری از کجا باید بداند که کیفیت محصول شما بهتر است؟ اصلا چرا باید این ریسک خرید یک جنس ناشناس را پذیرا باشد و یا اینکه اصلا چرا باید ریسک خرید از یک فروشنده دیگر را قبول کند؟
مگر ادویه جاتی که سه نسل از عطاری حاج فلانی خریده اند چه عیبی دارد؟ درست است که ده سالی هست که عطاری حاج فلانی بَنجل فروش شده، ولی این را شما می دانید.
حال نوبت شماست. راهکار این مساله سمپلینگ است.
کسی که سالهاست ادویه خوب مصرف نکرده، کسی که سالهاست کاکوتی را به جای آویشن به او قالب کرده اند، کسی که سالهاست زیره سیاه تقلبی خریده، درکی از کیفیت بالا ندارد.
درس دوم: مردم در مقابل تغییر مقاومند بالاخص تغییر در رفتار خرید
شما باید او را به وجود این کیفیت بالاتر آگاه کنید.
اگر آن خانم خانه دار که بارها به فروشگاهتان آمده و فقط لوبیا خریده و میگوید که ادویه را از حاج فلانی میخرد چون ” مشتری ادویه جات ” آنجاست، وچون اون فروشگاه امروز تعطیل بوده مجبور شده بیاید پیش شما، این بهترین فرصت است که با یک بسته ادویه 20 گرمی ادویه کاری اعلاء، شام امشب وی را معطر کنید.
نمونه های کوچکی از پر فروش ترین ادویه ساخت خودتان را آماده داشته باشید و در این مواقع بالاخص در روزهای تعطیل که رقیب پولدار و گردن کلفتتان دکان را باز نکرده، به کسانی که اولین بار است به فروشگاهتان می آیند بدهید.
یک اشانتیون ویژه که در هیچ جای دنیا نمی توان آن را پیدا کرد. ادویه ای خاص که فقط در دکان شما تولید میشود.
یا ترکیبی از چند روغن معجزه گر که در شیشه ای بسیار کوچک ریخته اید و خشکی پوست را برطرف میکند.
دریافت یک هدیه بعد از اولین خرید از یک فروشگاه بسیار شعف انگیز است. بالاخص اگر آن هدیه یک محصول ویژه و خاص باشد!
درس سوم: از محصولات ویژه ی خودتان اشانتیون بدهید.
حالا گیرم کسی که داره رد میشه رو بخواییم مجاب کنیم که مثلا گلاب خانگی ما حرف نداره. خرید هم که ازمون نکرده، تکلیف چیه؟
این لحظه، لحظه خلق شدن تکنیک سمپلینگ یا ارائه نمونه رایگان است.
اینجا ماییم که جلو میریم و بهش پیشنهاد تست محصولاتمون رو میدیم که اگر خوشش اومد از ما خرید کنه.
فرق اشانتیون و سمپل در همینه. اشانتیون در ازاء خرید مشتری ارائه میشه ولی سمپل به عموم رهگذران داده میشه
خوببی سمپل اینه که همهمه ایجاد میکنه و باعث شلوغی جلوی فروشگاه میشه که این خیلی خوبه
بدیشم اینه که هزینه ی بالاتری نسبت به اشانتیون تحمیل میکنه چون وقتی اشانتیون میدیم، لااقل مشتری یک خریدی کرده و سودی رسونده.
سمپلینگ با اهداف مختلفی از قبیل معرفی یک کالای جدید، برند جدید، ایجاد همهمه و … انجام میشه و عموما در مورد محصولاتی که فقط ویژه فروشگاه شماست بهتر جواب خواهد داد.
مثلا اگر بیایین و از عرقیات یا شربتهای فلان شرکت معروف سمپل بدین، فقط اون شرکت رو خوشحال کردین
کالایی رو سمپل بدین که هیچ جای دیگه نشه پیداش کرد
تا حالا سمپلینگ کردین؟ اگر تجربه ای دارین بنویسین خوشحال میشم