چطور کارگرامون رو در عطاری بیمه کنیم؟

شما به عنوان یک مدیر موفق در فروشگاه عطاری، حتما نیاز به استخدام پرسنل دارید چون یک تنه که نمیشه همه کارارو انجام داد!

-بسته زدن، آسیاب کردن، فروشندگی، حساب و کتاب، حقوق و دستمزد و یک دنیا کار دیگه هست که بدون شک انجامش از عهده یک نفر خارجه.

راهکار چیه؟ استخدام نیروی کمکی !

خوب حالا موضوعی که می خوام در این مقاله بهش بپردازدم موضوع بیمه پرسنل هست.

چرا باید پرسنل عطاری رو بیمه کرد؟

هرکس با توجه به شرایط و وضعیت موجود باید درباره اینکه پرسنل رو بیمه میکنه یا نه تصمیم بگیره اما دلایل من برای بیمه کردن پرسنل عطاری موارد زیر هست:

  • التزام کارگر به ماندن در محیط کار تا پایان مدت قرارداد
  • پرداخت کلیه حق و حقوق کارگر و اطمینان از رضایت خاطر درونی وی
  • ایجاد حاشیه امن برای زمانی که با کارگر قطع همکاری میشه و لذا نمی تونه از من بعنوان کارفرما شکایت کنه که بیمه منو نریخته و این حرفا (چون اگر شکایت کنه میتونه حق بیمه شو بگیره و اداره بیمه شما رو جریمه هم خواهد کرد!!! پس چه بهتر که خودمون حق بیمه رو پرداخت کنیم و با ایجاد احساس رضایت بیشتر، راندمان کار رو روی کاغذ بالاتر ببریم و همچنین از ترکش های فردای روز قطع همکاری مصون بمونیم) این پاراگراف را دوبار بخوانید!
  • از اونجا که ما کارمون با ادوات صنعتی هست، ممکنه هر آن اتفاقاتی مثل برق گرفتگی، لطمه دیدن از کار با آسیاب، افتادن از بالابر و … پیش بیاد پس عقل سلیم میگه پرسنل رو بیمه کنم چون اگر چنین مشکلی در محیط کار برای فردی که بیمه نداره رخ بده تلخ ترین روزها و شبهای زندگی تون در انتظارتون خواهد بود. این جمله رو به جد عرض کردم و اغراقی در بیان صورت نگرفته.
  • اگر کارگر یا اشخاصی که تحت تکفل ایشون هستند نیاز به خدمات پزشکی داشته باشن، میتونن به راحتی از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنن و این خیلی عالیه.
  • موضوعات دیگه ای مثل، بازنشستگی، بیمه بیکاری، پاداش ازدواج و … هم هست که موضوع بحث فوق نیست

 

توجه: اگر به هر دلیلی قصد دارید حقوقی کمتر از حقوق مدون قانون کار به پرسنل تون بدید، به نظر من درست ترین راه اینه که شخصی رو استخدام کنید که حاضر باشه بیمه براش ریخته بشه و دریافتی نقدی کمتری داشته باشه. نه کسی که بگه حقوق کامل بده و بیمه نکن!

چطور باید پرسنل رو بیمه کرد؟

برای اینکار ابتدا باید به اداره بیمه مراجعه کنید و یک کد کارگاه دریافت کنید.

کد کارگاه یک عدد چند رقمی مختص محل کار شماست. این محل کار میتونه مغازه، کارگاه یا کارخانه شما باشه.

سپس با نام کاربری و پسوردی که به شما تعلق میدهند، به سایت تامین اجتماعی مراجعه میکنید و وارد پروفایل خودتون میشید.

در این سایت میتونید اطلاعات پرسنل جدید رو وارد کنید، لیست بیمه ماهانه ثبت کنید، هزینه بیمه ماهانه اعضاء رو بپردازید و…

 

هزینه بیمه یک کارگر چقدره؟

هزینه بیمه عدد ثابتی برای تمام افراد نیست و برای افراد مختلف با توجه به موضوعاتی نظیر میزان حقوق دریافتی، سختی کار و … متفاوته اما در کل، بیمه برابر 30 درصد از حقوق هر فرد هست که به اداره تامین اجتماعی پرداخت میشه

از این 30 درصد، 23 درصد از هزینه بیمه با کارفرما و 7درصد از حق بیمه با خود پرسنل هست.

آیا من بعنوان صاحب مغازه می تونم خودمو بیمه کنم؟

شما میتونید به صورت خویش فرما خودتون رو بیمه کنید یعنی کارفرما خودتونید و نمیتونید خودتون رو با کد کارگاهی که خودتون کارفرماش هستید بیمه کنید. البته فرقی هم نمیکرد چون مجددا مجبور بودید 30 درصد بیمه رو باز هم خودتون بدید.

در کل بیاد داشته باشیم که نمیشه خودمون رو در کد کارگاه خودمون بیمه کنیم (مگر اینکه شرکت ثبت کنیم که ثبت شرکت موضوعی پیچیده هست و اینجا نمیشه بهش پرداخت) این موضوع رو خیلی مطمئن نیستم. اگر براتون مهمه از اداره بیمه بپرسید.

آیا میشه پدرم که صاحب جواز هست، منو بیمه کنه؟

بله میشه، اما بیاد داشته باشید که بیمه خویش فرما و بیمه پدرپسری، شامل حمایتهای “بیمه بیکاری” نمیشه.

 

آیا میشه کسی رو در مغازه بیمه کنم که در واقعیت، پرسنل مجموعه ما نیست؟

بعضا پیش میاد که کسی معمولا از نزدیکان ما مثلا برادر، پدر، دوستان و … از ما میخوان که براشون بیمه رد کنیم و اونها خودشون کلیه هزینه های بیمه رو پرداخت میکنن بدون اینکه عملا همکاری صورت بگیره.

این کار از نظر قانون خلاف به حساب میاد و اگر بیمه متوجه بشه جریمه مون میکنه.

حالا چطور بیمه متوجه این موضوع میشه؟ خیلی ساده! اداره بیمه هر ماه یک بار یک کارشناس به محل کارگاه ما میفرسته و اون شخص میاد و از ما میخواد که افراد لیست بیمه رو بهش نشون بدیم ! جالبه نه؟

خوب این مساله جای پیچوندن داره. به این صورت که از قبل باید حواسمون رو جمع کنیم و اون افرادی که قصد داریم براشون بیمه رد کنیم رو در مشاغل و سمتهایی معرفی کنیم که نیاز مبرم به حضور فیزیکی نداشته باشند، مثل بازاریاب، کارشناس خرید و …

این مشاغل مشاغلی هستند که به ما این فرصت رو میدن که عدم حضور فرد در کارگاه رو توجیه کنیم و بعد زنگ بزنیم و بگیم فلانی پا شو بیا کارشناس اومده و از این جور داستانها که البته بدآموزی داره و از من نشنیده بگیرید.

توجه: اگر از اعضاء کمیته امداد و بهزیستی شخصی رو استخدام و بیمه کنید، بهتون یک سری وام تعلق خواهد گرفت.

چطور لیست بیمه اعضاء رو به اداره تامین اجتماعی ابلاغ کنیم؟

این لیست توسط حسابدار مجموعه، کافی نت کاربلد و یا شخص شما تهیه و در وبسایت اداره تامین اجتماعی بارگذاری میشه.

من حیث المجموع اگر حسابدار ندارید و یا مثل من مرض انجام این کارها رو ندارید! بهتره که برون سپاری کنید و با مبلغ بسیار ناچیزی این موضوع رو بر عهده کافی نت کاربلد و حرفه ای محل که سالهاست داره لیست بیمه رد میکنه بگذارید و هر ماه اون خودش کار رو انجام میده و مبلغ اندکی از شما دریافت میکنه.

مالیات بر حقوق چیست؟

در مملکت ما اگر شما شخصی رو بیمه کنید و از جمعیت بیکار جامعه کم کنید، باید مالیات شو هم بدید !!!!

البته در کارگاه های کوچک معمولا این مالیات معافی می خوره اما از یک تعداد پرسنل به بالا، معافیتی در کار نیست و مبلغی رو باید به اداره دارایی بابت استخدام افراد، بپردازید.

اگر این مقاله رو خوندین ممنون میشم نظرتون رو بنویسید و اگر سوالی داشتید بپرسید که سایر دوستان هم بتونن پاسخ بدن

تعارف نکنید ! الوفلفل مرکز اشتراک گذاری تجربیات عطارهاست.

3 thoughts on “چطور کارگرامون رو در عطاری بیمه کنیم؟

  1. اقا بسیار عالی، یه سوال اگر در استوری جواب بدین ممنون میشیم، اومدیم طرف بیمخ شد و حقوق اداره کار رو نخواییم بدیم، فردا طرف بره و شاکی بشه راهکار چیه

    1. دقیقا ممکنه این کار رو بکنه
      من ترجیح میدم حقوق و جریمه شو بدم
      به جای حقوق و دیه
      چون محیط کار پر خطر هست
      اما اگر محیط بی خطر به حساب می اومد اون طرف کفه سنگین تر میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *