عطاری و هوش مصنوعی

عطاری و هوش مصنوعی

عطاری و هوش مصنوعی! چطور از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟

این هوش مصنوعی چیه که همه دارن ازش حرف می زنن؟

همه چیز از یک خدمات آنلاین شروع شد: “چت جی پی تی” و “میدجرنی”

قبل از اینکه به معرفی خدمات فوق بپردازیم اول بریم ببینیم این هوش مصنوعی عملا چی هست؟

خیلی ساده میشه گفت هوش مصنوعی یعنی نوعی از هوش که توسط انسان ساخته شده باشه. اگر اهل تماشای فیلمهای علمی_تخیلی باشید اصلا نیازیبه توضیح بیشتر موضوع فوق نیست. هوش مصنوعی رو می شه یک اَبَر مغز تعریف کرد که با توجه به اتصالش به رایانه و ربات، می تونه به یک اَبَر موجود تبدیل بشه. در فیلمهای علمی_تخیلی معمولا هوش مصنوعی با هک کردن ربات ها و کنترل اونها و یا فعال کردن سرویس های پرتاب بمب اتم، اقدام به نابودی انسان میکنه و در نهایت هم شکست نمیخوره اما الان دیگه موضوع از دل داستانهای سینمایی خارج شده و هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه پاشو وارد زندگی روزمره انسانها گذاشته و داره با سرعتی بسیار شگفت انگیز همه چیز رو تحت الشعاع قرار میده.

اگر شما هنوز اثرات هوش مصنوعی رو  بر گوشت و پوستتون حس نکردید پس تا آخر این مقاله با من همراه باشید.

اول این رو بدونید که ما سالهای بسیار زیادیه که داریم به صورت غیر مستقیم از موهبتهای هوش مصنوعی در مواردی نظیر هواشناسی، سیستمهای رایانه ای، صنعت سرچ و جستجوی محتوا ، تبلیغات آنلاین و … استفاده می کنیم.

سیستمهایی مثل اینستاگرام، فیس بوک و گوگل مدتهاست که از قابلیتهای این سیستمها استفاده می کنند و به ما و خودشون! خدمات میدن . اما چرا به یک باره در این چند هفته، هوش مصنوعی به موضوع اصلی تمامی صفحات اطلاع رسانی علمی تبدیل شده؟ این مساله بر میگرده به معرفی خدمات جدیدی از یک شرکت که هوش مصنوعی رو به طور بسیار کاربردی و بسیار عامه پسند و کاربردی به جهان انسانها معرفی کرده. بله شرکت اوپن اِی آی open AI

طبق تعریف ویکی پدیا شرکت open AI اینطوری تعریف شده:

اوپن ای‌آی یک شرکت پژوهشی غیر انتفاعی هوش مصنوعی (AI) است که هدفش توسعه هوش مصنوعی بی ضرر (به انگلیسی friendly AI) برای خدمت به بشریت است. برای همکاری آزادانه با سایر موسسات و پژوهشگران، اوپن ای‌آی پتنت ها و تحقیقات خود را به صورت عمومی منتشر می‌نماید.

این شرکت در سال 2015 توسط چند موسسه و شرکت بسیار معروف با سرمایه یک میلیارد دلار تاسیس میشه و شروع به تحقیق و توسعه میکنه و امروز چند هفته ای هسن که محصولاتش رو به دنیا معرفی کرده. گفتم محصولات! حالا بریم ببینیم محصولات این شرکت اوپن اِی آی چی هست.

معروفترین محصولات یا خدمات این شرکت عبارتند از یک صفحه چت (گفتگو) که شما می تونید اون رو مشابه صفحه چت با یک دوست یا متخصص فرض کنید که می تونید به صورت کاملا انسانی باهاش مشورت کنید و سوالات مکتوب خودتون رو ازش بپرسید و اون هم به شما جواب بده! هر سوالی که داشتید بپرسید فرقی نمی کنه. این ربات پاسخگو به یک سیستم هوش مصنوعی متصله که تمام علم آنلاین دنیا رو مطالعه کرده و اونجا نشسته تا سوالات ما آدمیان فانی رو پاسخ بده. یک سیستم رایانه ای با سرعت پردازش غیر قابل تصور، حافظه حیرت آور و در نهایت مکانیزمی از برنامه نویسی که بهش امکان این رو میده که با مطالعه کل دانش آنلاین بشر بتونه بهترین پاسخ رو به سوالات ما بده.

شاید بگید اینکه چیز جدیدی نیست و ما سالهاست که داریم پاسخ سوالاتمون رو از طریق جستجو در گوگل و یاهو و دیگر موتورهای جستجو میگیریم. اما داستان خیلی خیلی متفاوت تر از جستجو در گوگل هست.

فرض کنید شما سوالی در زمینه پزشکی براتون پیش میاد و این سوال رو در گوگل مطرح میکنید.

گوگل میاد و در بین محتوای موجود در وب، مرتبط ترین پاسخ به سوال شما رو “پیدا” میکنه اما هوش مصنوعی مرتبط ترین پاسخ رو “میسازه“.

اینجا هوش مصنوعی دقیقا خودش کسی هست که عملیات بررسی تمام محتوای موجود در وب اعم از وبلاگها، کتابها، تحقیقات و پایان نامه ها در تمامی رشته های پزشکی(تمام شاخه ها!) ،رو مطالعه میکنه و برای سوال شما یک پاسخ میسازه!!!

حالا متوجه پتانسیل تاثیرگذاری این سوپر مغز جهانی شدید؟ یک عالم همه چیز دان رو بروی شما نشسته. هر سوالی داری بپرس!

خدمت دوم این شرکت توسط وبسایتی به نام “میدجرنی” ارائه میشه و شما میتونید در یک باکس متنی، اقدام به توصیف یک موضوع کنید و اون سامانه برای شما محتوای بصری مثلا عکس تولید کنه!

اگر شما هم از اون دسته آدمها هستید که الان میگین “خوب این مثلا می خواد چه اثری در زندگی من بگذاره ” نشوندهنده اینه که تا بحال اقدام به تولید محتوای بصری نظیر لوگو، جلد کتاب، کارت ویزیت، پوستر تبلیغاتب، بنر و … نکردید.

اما کافیه به موضوعات زیر نگاهی بیاندازید:

اول اینکه باید بدونید یک پُست گرافیکی تبلیغاتی آب دوغی(منظورم یک پست عکس خیلی خیلی ساده هست) !! که قراره مثلا در اینستاگرام یک موسسه منتشر بشه لااقل نیم ساعت و بعضا روزها کار می بره. حالا در نظر بگیرید یک ابزار به اسم میدجرنی میاد و در چند ثانیه برای شما یک تصویر طراحی میکنه که اولا توسط خودش تولید شده و حق کپی رایت نداره و دوما ساعتها در زمان شما صرفه جویی میکنه و نیاز مجموعه شما رو از برون سپاری کار به یک تیم تخصصی گرافیکی برطرف می کنه . حالا حساب کنید ببینید چقدر هزینه طراحی در شرکتهای طراحی و گرافیک پایین میاد و چقدر دنیای تبلیغات دیجیتال تحت تاثیر همین موضوع قرار خواهد گرفت.(از کنار موضوع نداشتن حق کپی رایت به سادگی نگذرید)

حالا به این سناریو دقت کنید که از تلفیق این دو ابزار قابل رقم خوردنه:

یک نفر رو در نظر بگیرید که از ربات چت جی پی تی می خواد که براش یک داستان کودکانه بنویسه. البته باید بدونید که ربات چت جی پی تی نه تنها به راحتی اقدام به نوشتن داستان و رمان می کنه بلکه قادر به طراحی وبسایت، افزونه های مرتبط با سایت، کدهای مربوط به سامانه های خرید و فروش بورسی و به طور خلاصه یک برنامه نویس همه چیز دان هم هست!

بله اون فرد از ربات چت جی پی تی میخواد که براش یک داستان کودکانه بنویسه و بعد از بیست ثانیه داستان از درون غول چراغ جادو خارج میشه. سپس برمبنای اون نوشته ها اقدام به تولید عکس های مرتبط در میدجرنی میکنه و بوم! کتاب آماده شد.

حالا میاد و با یک صفحه آرایی، کتاب رو شکیل میکنه و اون رو به عنوان محصول در آمازون(بزرگترین فروشگاه آنلاین کتاب) به فروش می رسونه! ایشون قبلا برای تولید یک کتاب کودکانه لااقل به یک نویسنده، یک ویراستار و یک گرافیست نیاز داشت اما الان خودش کل این پروسه رو نهایتا در یک روز کاری طی میکنه و محصول با قیمتی شاید ده برابر ارزانتر تولید میشه و وارد بازار میشه و با کتابهای دیگه به رقابت می پردازه! با حال بود نه؟ صبر کنید باحال تر هم میشه.

سناریوی دوم رو در نظر بگیرید:

در سناریوی دوم خبری از کتاب کودک و شنگول و منگول نیست. در ابن سناریو یک سازمان تروریستی میاد و با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی اقدام به هک کردن حسابهای ارز دیجیتال مردم میکنه و میلیاردها دلار سرمایه به جیب میزنه و با اون پول اقدام به در دست گرفتن رباتهای انسان نما و همچنین غیر انسان نما نظیر تانک و موشک میکنه و با اتصال هوش مصنوعی به اون رباتها اقدام به ساخت یک ارتش از هیولاهای آهنی میکنه که نه تنها هیچ وقت گرسنه و تشنه نمیشن بلکه صد برابر قوی تر از قوی ترین انسان هستند و اگر قرار باشه مثل فیلم ترمیناتور با آرنولد شوالدزنگر مبارزه کنن بدون شک اینبار کسی که قراره برنده بشه آرنولد نیست!

اگر این سناریو رو خیلی تخیلی فرض کردید دعوتتون میکنم که نظر چند تا آدم بزرگ رو درباره هوش مصنوعی بشنوید تا کمی نظراتمون رو با هم متعادل کنیم:

نیک بوستروم

مدیر ۴۲ ساله انستیتو آینده بشریت آکسفورد نگاه تاریکی نسبت به هوش مصنوعی دارد. او در کتابی که در سال ۲۰۱۴ تحت عنوان «ابر هوش: گذرگاهها، خطرات، استراتژیها» هشدار می دهد که هوش مصنوعی می تواند به سرعت دنیای انسانها را تیره و تار کند.

بیل گیتس

گیتس می گوید که طی چند دهه شرایط به گونه ای تغییر می کند که طی آن هوش مصنوعی به حد نگران کننده ای قدرت می یابد. او حتی می گوید: من درک نمی کنم که چرا برخی مردم نسبت به هوش مصنوعی نگران نیستند!

استفن هاوکینگ

او هوش مصنوعی را مهمترین اتفاق بشر عنوان می کند که درحالی که می تواند به بشر در مبارزه با بیماری ها، فقر و جنگها کمک کند، در عین حال خود می تواند عاملی در راستای نابودی نوع بشر باشد.

ایلان ماسک

او معتقد است که هوش مصنوعی بزرگترین خطر برای بشر است. این سرمایه گذار شناخته شده حتی توصیه می کند که قوانین سرسختانه ای در سطح جهانی وضع شود تا خطری از این بابت بشریت را تهدید نکند.

خوب، حالا حالتون چطوره؟ 🙂

حالا که به اهمیت موضوع هوش مصنوعی پی بردیم پس بیایین همه با هم سعی کنیم موج سواری رو یاد بگیریم قبل از اینکه موج بزرگ از راه برسه تا اون موقع در زیر امواج خروشان تغییرات دفن نشیم. نمی دونم مادر یا پدربزرگتون در قید حیات هستند یا نه اما اگر میخوایین فرق بین کسانی که موفق به تسلط بر این ابزارها رو با اونهایی که اقدامی در این زمینه نمیکنند رو درک کنید کافیه به نحوه زندگی بچه هاتون با نسل قبلیتون دقت کنید. دنیا از این به بعد با سرعت زیادی تغییر خواهد کرد. هوش مصنوعی سالهاست که در دست شرکتهای بزرگ تکنولوژیک داره ایفاء نقش میکنه اما الان در دسترس من و شما نیز هست.

یادتون میاد روزهایی رو که داشتن کانال اطلاع رسانی فقط در اختیار دولتها بود؟ الان تتلو و صدف بیوتی هم کانال اطلاع رسانی مخصوص خودشون رو دارن و به راحتی می تونن پیام مدنظرشون رو به مخاطبینشون برسونن! جالبه که من و شما هم به همین ابزار اطلاع رسانی دسترسی داریم اون هم تقریبا مفت! رسانه مفت! نمی دونم کابوسه یا رویا ولی هرچی که هست الان وجود داره.

الان نوبت رسیده به هوش مصنوعی آزاد برای همگان! دیگه این ابزار قرار نیست در تملک دولتها و نظامیان و صاحبان صنایع بزرگ باشه و قراره که من و شما هم بتونیم برای تسهیل زندگیمون و زندگی سایر انسانها ازش استفاده کنیم.

دقت کردید دنیا بعد از همه گیر شدن گوشی های هوشمند چقدر تغییر کرد؟ تاکسی های اینترنتی، شبکه های اجتماعی، دسترسی به فیلم و ویدئو، صنعت بازی، خرید و فروش راه دور و ….، حالا قراره دنیا با سرعت بیشتری تغییر کنه.

خوب حالا بریم ببینیم چه استفاده هایی میشه از این سرویس ها در صنف خودمون بکنیم.

تحقیق و توسعه:

من بعنوان یک مدیر کسب و کار باید برای توسعه بازار به فکر ساخت و معرفی محصول جدید بکنم تا بتونم در گردونه رقابت باقی بمونم. پس نیازمند تحقیق و بررسی هستم. پس یکی از مشاوران من در این زمینه می تونه جناب هوش مصنوعی باشه.

تولید محتوا:

مورد بعدی تولید محتوا برای بیزنس هست که هوش مصنوعی میتونه بیاد و کل کار رو دست بگیره!! تحقیق کنه، مقاله بنویسه، کار گرافیکی کنه، فیلم و عکس بسازه و بعضا منتشر هم بکنه! دیوانه کنندس

کافیه یک سرچ ساده بکنید و لیست خدمات هوش مصنوعی رو پیدا کنید. چه کارها که نمی کنه.

نمونه کار عملی:

من در اولین تلاشم در استفاده از هوش مصنوعی اقدام به سفارش یک عکس برای مقاله فرمول چای ماسالای خودمون با توصیف زیر نمودم:

لطفا یک زن جوان و زیبا و ریلکس طراحی کن که در حال نوشیدن چای ماسالا هست

نتیجه رو می تونید اینجا ببینید:

چای ماسالا فرمول

شاید براتون سوال پیش بیاد که چرا دستهای زن کج و کوله هست اما واقعیت اینه که این موضوع اصلا مهم نیست چون این داستان در آغاز راه خودشه.

و اما دومین تلاش من در زمینه عطاری، دریافت فرمول ادویه سیب زمینی سرخ کرده از غول چراغ جادو بود که اگر پیگیر اینستاگرام من باشید حتما پست مربوط به اون رو خوندید اما اگر نخونید توصیه میکنم یک سری به اینستاگرام الوفلفل بزنید و پست فوق رو بخونید.

تا اینجا با شرکت openAI و هوش مصنوعی و خطرات و قابلیتهاش آشنا شدیم و دو تا نمونه کار خیلی خیلی مقدماتی رو هم دیدیم. در مقاله بعد به صورت عملی نحوه بکار گیری این ابزار رو تشریح خواهم کرد پس تا درودی دیگر بدرود.

راستی! اگر تجربه ای در زمینه استفاده از هوش مصنوعی دارید ممنون میشم همینجا برام بنویسید

2 thoughts on “عطاری و هوش مصنوعی

  1. لطفا نحوه استفاده از این ابزار رو هم به صورت مقاله آموزشی بزارین که ما هم استفاده کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *