عطاری

A|B Test و ربط اون به منه عطار!

شناخت ترجیح مخاطبان

AB Test روشی هست برای زمانهایی که شما دو فرضیه دارید و میخوایین ببینید کدوم فرضیه مورد قبول مخاطبان شما هست.

برای شما که بعنوان یک عطار حرفه ای قصد دارین تبلیغات آنلاین داشته باشین، AB Test یک ابزار کارآمده.

بگذارین مثالی بزنم:

شما بین دو فرضیه از قبیل فرضیه های زیر گیر کردین و نمیتونین تصمیم بگیرین:

نام صفحه اینستاگرام، شعار تبیلغاتی کوتاه روی پروفایل اینستاگرام، توضیحات بیوگرافی، طرح روی کاور محصولات، رنگ کاور محصولات و ….

می بینید که ما همیشه بر سر دو راهی هایی هستیم که باید تصمیم بگیریم. و همین تصمیم هاست که باعث میشه ما در چند سال آینده گرفتار چک پاس کردن باشیم یا اوضاع و احوال خوبی داشته باشیم.

آینده ما در گرو اخذ تصمیمات بسیار کوچک هر روزه ی ماست و AB test ابزاریست برای اخذ تصمیم درست.

خوب، حالا بریم سراغ شیوه انجام این تست.

تا اینجا یاد گرفتیم که هر وقت به دو “فرضیه” قوی رسیدیم و نتونستیم بین این دو فرضیه، یکی رو انتخاب کنیم، میریم سراغ AB Test.

مهمترین فاکتور در اجرای این تست، اینه که شما یک تغییر کوچک در نسخه اصلی (عکس پروفایل،طرح محصول،رنگ کاور و …) به وجود بیارین و به سایر آیتمها دست نزنید.

فرض کنید من بین دو تا شعار کوچک برای عکس پروفایل گیر کردم و نمی دونم کدومش گزینه جذابتریه.

راهکار این که بفمهمم کدوم شعار برای مخاطب جذابتره، اینه که بسپرم به خود مخاطبها تا با رفتارشون گزینه بهتر رو مشخص کنن!

در این حالت، به مدت سه روز از یک شعار استفاده میکنم و به مدت سه روز، ازشعار دیگه.

حالا باید واکنش مخاطب ها رو بسنجم و ببینم در طول هر کدوم از این سه روز، چند مخاطب به پیج اینستاگرام من اضافه شده و نتیجه رو با هم مقایسه کنم.

اگر تفاوت معناداری رخ داده باشه، گزینه اصلح مشخص شده.

مثلا اگر با طرح شماره یک، 20 مخاطب و با طرح شماره ، 10 مخاطب به صفحه اضافه شدن، معلومه که طرح شماره یک راهکار مخاطب پسندتریه.

تذکر:

در هنگام اجرایی کردن AB test ، هرگز نباید سایر فاکتورها تغییر کنه زیرا ممکنه اثر پیرامونی اون سایر فاکتورها!! در نتیجه اثرگذار باشه و ما رو در تصمیم گیری به اشتباه بندازه.

مثال: فرض کنید شما به این نتیجه رسیدید که اگر عرقیات فروشگاه رو در دیوار سمت راست دکان بچینید، فروش اونها بیشتر میشه و چون حاشیه سودش از سایر کالاهاتون بیشتره، سود شما بیشتر خواهد شد.(فرضیه)

با فرض اینکه شما میزان فروشتون رو به دقت در گذشته تا اکنون ثبت کردین، اقدام به تغییر دکور میکنید.

میگید خوب حالا بیام یک تبلیغ هم در پشت شیشه نصب کنم و قیمت عرقیات رو با تخفیف درج کنم!!

این خطاست.

چون شما علاوه بر محل چینش عرقیات، قیمت رو تغییر دادین و تبلیغات هم کردین. لذا تکرار میکنم که در هنگام انجام AB Test ، فقط و فقط اون یک آیتمی رو تغییر بدین که فرضیه شما رو به چالش میکشه و تعیین می کنه که کدوم وضعیت، مخاطب پسندتر خواهد بود.

مثالهای بسیار زیادی میشه در این مورد زد.

تصمیم بین دو بطری با طرح متفاوت برای روغن زیتون (بطری شفاف یا بطری سبز)

تصمیم بین بسته بندی شفاف یا مات برای ادویه ها

تصمیم بین رنگ بسته بندی ادویه ها

تصمیم بین محل قرار دادن دستگاهها (آسیاب، روغنگیر و … در جلوی دید باشد یا در انتهای فروشگاه برای تحریک مشتری جهت ورود تا انتهای دکان)

تست گرفتن از دو متن تبلیغاتی برای انجام تبلیغات تراکتی

و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *