در کسب و کار عطاری و هر کسب و کار دیگری، محصولات یا خدماتی هستن که بالاترین سود رو به سازمان ما میرسونند. این محصولات یک سری ویژگی خاص دارند مثلا:
فروش بسیار زیاد، گم بودن قیمت و عدم توانایی قیمت سنجی مشتری و نهاد های نظارتی، تخصصی بودن،دانش بنیان بودن و …
محصولات اینچنینی، محصولاتی هستن که از سود حاصل از اونا بخش اعظم درآمد یک فروشگاه تامین میشه و یا لااقل بالاترین میانگین سود رسانی رو دارند.
به این مثالها توجه کنید:
محصولات پر فروش در عطاری: زردچوبه، انواع فلفل، دارچین، زنجبیل، روغن سیاه دانه
قیمت گم: ادویه جات ترکیبی، داروها و کرم های دست ساز و …
تخصصی بودن: کالاهای خاصی که ما بنا به دلایلی می تونیم بهترین کیفیت و قیمت رو تامین کنیم (تخم گشنیز برای کاسبان همدانی، گاوزبان برای کاسبان قزوینی )
این محصولات، در بازاریابی “گاو شیرده” نامیده میشن.
گاو های شیرده ممکنه از یک فروشگاه عطاری به فروشگاه دیگه متفاوت باشه. مثلا ممکنه در فروشگاه عطاری شما روغن کنجد و در فروشگاه عطاری رقیب شما خدمات آسیاب ادویه جات بالاترین سود رو به سازمان برسونه.
چرا باید گاو های شیرده عطاری رو بشناسیم
به دلایل مختلفی باید لااقل هر شش ماه یکبار به این مساله فکر کنیم. زیرا این محصولات تعیین کننده سطح درآمد، سطح رفاه و آینده و زندگی نسل های بعد ما هستند!
آیا اساسا در بین محصولات و خدماتمان، موفق به کشف گاو محصول گاو شیرده شده ایم؟
اگر محصول گاو شیرده نداریم، چطور باید آن را بسازیم؟
کدام محصول پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به گاو شیرده دارد؟
چکار کنم که این محصولات بیشترین سود ممکنه را برای من به ارمغان بیاورد؟
آیا محصول گاوشیرده من به اندازه کافی خاص، دست نیافتنی و غیر قابل رقابت شده که بخوام بخاطرش اقدام به صرف هزینه تبلیغاتی بکنم؟
حالا به عمق مساله پی می بریم.
چه باید کرد؟
من در عطاری مروارید، یک لیست از 90 کالای پر فروش دارم که هر ماهه توسط مسئول فروش، به من ارائه میشه تا عملکرد مجموعه رو بسنجم. در این لیست ده کالای اصلی همیشه در صدر جدول قرار دارند و بدیهی هست که معمولا همون ها هستند که بیشترین سود رو به سازمان می رسونند.
اما ممکنه شما به دلیل عدم استفاده از سیستم رایانه ای موفق به اخذ گزارش نشین. باید انقدر اشراف داشته باشین که این کالاها رو بشناسین که این کالاها رو بشناسید و این چیز ساده ایه اما داستان از این جا به بعد شروع میشه:
شما هر ماه باید به این مساله فکر کنید که “چطور می تونم سود حاصل از فروش محصولات گاوشیرده رو به بالاترین حد ممکن برسونم؟”
مثلا ممکنه به این نتیجه رسیده اید که فروش زردچوبه بدون شک بیشترین سود رو برای عطاری شما به ارمغان میاره. در این حالت سوالاتی که شما باید بهش برسید می تونه ی همچین چیزایی باشه؟
- آسیاب برای ارائه خدمات حضوری (پودر کردن زردچوبه) بخرم یا نخرم؟
- زردچوبه های قلم رو در کیفیت و قیمت های متنوع تهیه و به مشتری ارائه بکنم یا نکنم؟
- این ماه بررسی رفتار مشتری رو در قبال پنج درصد افزایش|کاهش قیمت بسنجم یا نسنجم
- محل قرار گیری محصول رو در فروشگاه بهبود بدم و یا دو تا محل بهش اختصاص بدم یا ندم؟
- تامین کننده های جدید رو برای قیمت گیری زیر نظر بگیرم یا نگیرم؟
- اگر وزن خرید رو بالاببرم چقدر به حاشیه سودم اضافه خواهد شد؟
- کدام کالاها رو حذف کنم تا بتونم نقدینگی بشتری فراهم کنم و زردچوبه رو از یک تامین کننده لایه بالاتر تهیه کنم؟
- آیا برای این محصول، بسته بندی گرانقیمت تر تهیه کنم یا نکنم؟
- آیا این محصول رو به صورت کیسه های مادر 25 کیلویی به همکاران یا مشتریان b to b مثل رستورانها پیشنهاد بکنم یا نکنم؟
- …..
لطفا سررسید جادوئی تون رو بردارید و ده کالای اصلی گاوشیرده در فروشگاه عطاری خودتون رو انتخاب کنید و به سوالات فوق در اون زمینه پاسخ بدید.
شک نکنید که در همین تمرین ذهنی، ایده هایی به ذهنتون خطور خواهد کرد و با پیگیری چند تا از اون ایده ها، درآمدتون بالاتر خواهد رفت.
بعدش چی کنم؟
حالا شما یک لیست از ایده در دست دارین، و از فردا شروع به تست ایده ها کنید. مسلما خیلی از ایده ها فعلا قابل اجرا نیست ولی بعضی از ایده ها دقیقا از هم اکنون قابل اجراست. مثلا بهبود محل قرارگیری کالا، شکیل کردن نحوه ارائه (ظرف، بسته بندی و …) انجام تبلیغات و …
انجام تبلیغات رو هم فقط در این نبینید که باید n میلیون بدیم به فلان بلاگر یا بیلبورد اتوبان همت رو رزرو کنیم. نه، کافیه سه تا کاغذ a4 پرینت بگیرید و در سه جای فروشگاه یک پیام تبلیغاتی اغوا کننده به مراجعه کنندگان فروشگاه نمایش بدید مثلا: قوتوی خشخاش تازه فلان و بهمان
با همین کارهای کوچیک، ذهن شما در کانال بهبود شرایط فروش این محصولات قرار میگیره و مدام براتون ایده های جدید خلق میکنه و شما اونها رو ثبت می کنید و دونه دونه تست میگیرید این موضوع منتج به فرایند “بهبود مستمر” میشه و این بهبود مستمر فروش و سود شما و آینده تون رو بهبود خواهد داد 🙂
فیلم36 دقیقه ای آموزشی ساخت ادویه رنگی لایه لایه در ظرف
یکی از محصولات جذاب و پر فروش در عطاری ما، این ادویه زیبا و دل فریب هست که عکسش رو می بینید. از اونجا که محصول فوق فروش قابل توجهی داره تصمیم گرفتم فیلم آموزش ساخت اون بهمراه فرمول تناسب محصولات رو براتون بگذارم که اگر دوست داشتید فیلم رو بخرید و این محصول رو به لیست محصولاتتون اضافه کنید و از سود حاصله لذت ببرید
شما در این فیلم 36 دقیقه ای، با ابزار لازم، نحوه اجرا، ، فرمول تولید ادویه و نکات ریز و فانتزی تولید این سبک از ارائه ادویه آشنا خواهید شد و اگر چنانچه سوالی براتون باقی موند می تونید از طریق شبکه های اجتماعی از من بپرسید
روزها میان و میرن و شما پولهای زیادی رو خرج موارد متنوعی خواهید کرد اما یکی از بهترین روشهای خرج کردن پول، سرمایه گذاری برای کسب درآمد بیشتر هست. پس زمان رو از دست ندید :
فیلم36 دقیقه ای آموزشی ساخت ادویه رنگی لایه لایه در ظرف