چطور 7 میلیون تومان دیگه بودجه تبلیغاتی من دود شد

بله، هفت میلیون تومان دیگه هم بر باد رفت.

اینبار در تبلیغات کلیکی شرکت گوگل یا گوگل ادز

اگر نمی دونی تبلیغات کلیکی چیه این مقاله رو بخون

تبلیغات کلیکی گوگل ادز چیست؟

خیلی ساده بگم، دیدی گاهی وقتا در گوگل ی چیزی رو سرچ می کنی، بعد روی لینک های اول کلیک میکنی و میری داخل سایتاشون و ی چیزایی می خونی یا می خری؟

اینکه کدوم سایت در راستای سرچ اون کلمه خاص، لینک اول باشه بقدری مهمه که بعضا تنها روش جذب مشتری بعضی از شرکتهاست.

گوگل بعنوان یک خدمتگزار در زمینه یافتن مرتبط ترین و بهترین پاسخ به سرچ شما، میره و مفیدترین و مرتبط ترین مقاله رو در یک سایت انتخاب میکنه و اون رو به عنوان لینک اول نشون میده و رضایت شما رو جلب میکنه.

حالا ی موقع هست شما به گوگل میگی بیا من بهت پول بدم و تو یکی از مقالات منو به عنوان اولین لینک در جستجوی اون کلمه کلیدی خاص نشون بده.

اینجاست که با سرویس تبلیغاتی گوگل آشنا میشین. یکی از بزرگترین منابع درآمد گوگل.

روش کار به چه صورته؟

به این صورت که شما بررسی میکنی ببینی کدام کلمات کلیدی هستند که در گوگل سرچ میشن و کسی که اونو سرچ میکنه احتمالا مشتری بیزنس شماست.

چه کلماتی؟ مثلا “فروش ادویه”، “خرید ادویه”، “خرید زردچوبه” ، “عطاری اینترنتی” ، “خرید زعفران”، ” خرید ادویه جات رستورانی” و …

بعد میای و با یک شرکت واسط که نماینده گوگل هست ارتباط برقرار میکنی و بهشون پول میدی و اونا برات کمپین تبلیغاتی تنظیم میکنن و به اندازه پولت اکانتت رو در پنل گوگل ادز شارژ میکنن و کلمات کلیدی مدنظرت رو به گوگل معرفی میکنن. از فردای اون روز هرکس کلماتی که شما اعلان کردی رو سرچ کنه، لینک مقالات یا محصولات شما بعنوان لینک اول بهش نمایش داده میشه.

این تبلیلغات بقدری هدف مند طراحی میشه که باورش برای کسانی که قبلا با این سیستم کار نکردن سخته. مثلا شما می تونی تعریف کنی که فقط تبلیغات به کسانی نشون داده بشه که در حریم جغرافیایی ایران یا کشور خاص دیگری هستند. اینجوری اگر یکی از تاجکستان سرچ کنه، دیگه لینک شما بهش نشون داده نمیشه و هزینه تبلیغاتی تو هدر نمیره. چون گوگل بر مبنای هر کلیک روی لینک، از شما هزینه کم میکنه.

همچنین شما میتونید این حیطه جغرافیایی رو فقط به یک استان یا حتی یک شهر هم کاهش بدید، سن و جنس مخاطبین رو مشخص کنید و …

نحوه قیمت گذاری هر کلیک هم داستانیست بس جالب توجه.

گوگل میاد و کلیت وبسایت، میزان فعالیت و چند فاکتور اساسی دیگه سایت شما رو بررسی میکنه و برمبنای میزان مرتبط بودن سایت و مقاله شما به کلمه کلیدی که پیشنهاد کردید، رو هر کلیک قیمت میگذاره.

مثلا اگر من در سایت الوفلفل بیام و کلمه کلیدی “خرید خودروی دنا” رو بعنوان کلمه کلیدی معرفی کنم، از اونجا که ماهیت سایت من کوچکترین ارتباطی به خرید خودرو نداره، گوگل میاد و میگه چون تو یک کلمه کلیدی غیر مرتبط به سایت خودت رو انتخاب کردی، احتمال زیاد، مقاله تو خیلی نمی تونه نتیجه قابل قبولی به مشتری های من یعنی جستجوگران، ارائه کنه. پس باید پول خیلی بیستری رو به نسبت یک کلمه کلیدی مرتبط پرداخت کنی و برعکس، هرچه کلمه کلیدی انتخابی شما، نزدیک به موضوعیت کلی وبسایت و محصولات و مقالات شما باشه، هزینه تبلیغات شما کمتره و هر کلیک، قیمت کمتری خواهد داشت

حالا بریم سراغ تجربه شکست من از تبلیغات کلیکی اخیر

دو ماه پیش بود ک من تصمیم گرفتم در یک تست، بازار فروش ادویه جات به رستورانها رو از طریق تبلیغات کلیکی بررسی کنم. برای همین اومدم یک وبسایت جدید طراحی کردم با ظاهری کاملا فست فودی و پر تصاویری از ادویه و ساندویچ و همبرگر.

کلمات کلیدی رو هم که انتخاب کردم عبارت بودند از “خرید ادویه جات”، “فروش عمده ادویه جات” ، “ادویه جوجه کباب” و کلماتی کاملا مرتبط و از همین قماش.

سپس شرکت واسط انتخاب شد و هزینه به مبلغ 7140000 تومان پرداخت شد و تست آغاز شد.

گرافیک سایت عالی بود، سرعت لود صفحات با توجه به انتخاب یک سرور اروپایی سریع، خیلی خوب بود، شماره تلفن مستقیم خودم رو دادم تا حتی یک سرنخ هم از دست نره، یک سیستم پاسخگویی چت آنلاین هم نصب کردم و نشستم پای گوشی و کمپین استارت شد.

صفحات درباره ما، لیست قیمت محصولات، تماس با ما هم کاملا دقیق و پر از محتواهای مرتبط طراحی و بهینه شده بود.

نتیجه چی شد؟ هیچ!!!!

دریغ از حتی یک تماس!

من آدم بی تجربه ای نیستم و سالها در شرکتی که کار میکردم تبلبغات کلیکی انجام داده بودم. انموقع هزینه یک کلیک بین 600 تا 1100 تومان بود و با توجه به گران بودن محصولات ما (سیستمهای قفسه بندی صنعتی)، واقعا صرفه اقتصادی بالایی برامون داشت.

اما در این بررسی، با وجود دقت زیاد در تک تک جزئیات و موضوعات، حتی یک تماس هم دریافت نکردم.

من که قصد داشتم ورود به بازار رستورانی رو از طریق تبلیغات کلیکی تست بگیریم، با یک تست نهایتا 9 میلیون تومانی، متوجه شدم که این بازار نسبت به تبلیغات گوگلی حساسیت مطلوبی نشون نمیده و بهتره رسانه ای که می خام در اون تبلیغات کنم رو کاملا عوض کنم.

به جای اینکه بیام و یک وبسایت راه بندازم و سه چهار ماه مقاله بنویسم و کلی ارزیابی  و تست و بررسی انجام بدم، در مدت ده روز، ایده رو تست کردم و به نتیجه رسیدم.

راستی، اگر برات سوال شد که چرا یک سایت دیگه طراحی کردم باید بهت بگم که تبلیغات گوگل بر روی دامنه های ایرانی ir فعال نمیشه و ما تحریم هستیم و من مجبور شدم یک دامنه com بالا بیارم و مورد دوم این بود که تصمیم داشتم در آینده، قیمت محصولات رو بالاتر از قیمتهایی که به همکاران عطاری اعلان میکنم اعلان کنم. (البته در دوره تست، قیمتها رو با حداق سود در نظر گرفته بودم که خیالم از بابت فاکتور قیمت گذاری راحت باشه)

این همون مفهوم MVP یا حداقل محصول پذیرفتنی هست که در جلد یک مجموعه کتابهای آموزش صفر تا صد کسب و کار عطاری بهش اشاره کرده بودم

اگر جلد یک رو نخوندی پیشنهاد میکنم پی دی اف کتاب رو همین الان تهیه کنی و خیلی از موضوعات مرتبط با شغل عطاری رو که در مسیر این کسب و کار قراره بابتش کلی هزینه بدی مطالعه کنی.

این هم لینک خرید مجموعه کتابهای آموزش شغل عطاری:

پی دی اف جلد اول 

پی دی اف جلد دوم

پی دی اف جلد سوم

 

همچنین اگر به تبلیغات در ایتا هم فکر کردی اکیدا توصیه میکنم اول این مقاله رو هم بخونی:

چطور 3 میلیون بودجه تبلیغاتی من در ایتا دود شد رفت هوا!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *