جوجو جان سلام خوش آمدی

به محض اینکه به وسط تیر ماه می رسیم، سر و کله مهمان سیاه ناخوانده ای در گونی حبوبات مردم و بالاخص گونی های برنج پیدا میشه. بله منظورم جناب ” سیتوفیلوس اوریزائه ” یا همون “جوجو” ی برنج هست.

جوجو یک حشره سیاه-قهوه ای رنگ کوچک هست که محصولات کشاورزی مثل غلات و بالاخص برنج رو مورد هدف قرار میده. این حشرات خودشون از نظر پزشکی خطرناک نیستن ولی به طور غیر مستقیم باعث مشکلات بعضا عدیده ای میشن که واقعا هنوز در جهان راهکاری موثر برای خلاصی از تبعاتشون پیدا نشده.

بیشتر بخوانید:

راهکار مبارزه با آفت برنج

جوجو یا حشره برنج

مهمترین موردی که در میانه تیر ماه میشه بهش اشاره کرد، افزایش انفجاری تقاضا برای خرید یک نوع سم تدخینی(بخار شونده) بسیار خطرناک به نام “قرص برنج” یا آلومینیوم فسفید هست.

فروش آزاد آلومینیوم فسفید یا قرص برنج سالهاست که غیر قانونی اعلام شده و مصرف اون نیاز به نظارت مستقیم کارشناس داره.

اما امسال سال 99 با وجود مشکلات شدید معیشتی و افزایش نرخ دلار و به تبع اون افزایش قیمت برنجهای وارداتی، تمایل به خرید و ذخیره سازی برنج افزایش یافته و این اصلا خبر جالبی نیست.

از اونجا که برنج توسط خانوار انبار میشه، قطعا از زیر نظر کارشناس انبارحبوبات (که توقع میره فرد با تجربه ای باشه) خارج میشه و وای به روزی که این حشره بی رحم به سراغ برنج ها بره.

با این وضعیت قیمت، خانوار تمام تلاشش رو برای حفظ برنج و از بین بردن این آفت کوچولو خواهد کرد و چه راهکاری “دم دست تر از قرص برنج”.

متاسفانه خوردن قرص برنج از دیر باز یکی از روشهای مرسوم خودکشی در آسیا بوده و هست. شاید ندونید که خوردن این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز رو دچار مشکل می‌کنه و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور خواهد مرد.

حجوم ناگهانی مشتریان قرص برنج در میانه تیر نشان از سر برآوردن این مهمان ناخواسته در کیسه های قوت قالب مردم داره و نهیبی هم به ما میزنه که وقت حراج کردن حبوبات قدیمی رسیده.

حبوبات رو بررسی کنید و اگر دیدید که مورد حمله سیتوفیلوس یا جوجو قرار گرفته بلافاصله دست بکار بشین. بهترین راهکار در این حالت، حراج کردن حبوبات با قیمت بسیار پایین هست. وجود چند تا حشره سیاه کوچولو نمی تونه وسوسه یک خرید با 40 درصد تخفیف رو تحت الشعاع قرار بده. در صورتی که مقدار حبوبات کم باشه، میشه در آفتاب پهنشون کرد و کار رو به آفتاب سپرد. اون کارشو خوب بلده.

در این لینک چند روش برای دفع این آفت در خانه گرداوری شده که از نظر گذراندنش خالی از لطف نیست:

چگونه شپشک برنج را از بین ببریم؟

اما مشکل وقتی خودش رو نشون میده که حرف ازحداقل سیصد چهارصد کیلو تا چند تن برنج و حبوباته. اینجاست که باید دست به دامن مهندسین دفع آفات شد و از اونها کمک گرفت.

به نظر من استفاده از سموم همیشه باید آخرین راه باشه. یک راه که بعضا فروشنده رو از دست این حشرات مزاحم خلاص میکنه، آرد کردن محصولی هست که ذن این میره که توسط آفت مورد حمله قرار بگیره.

مسلما آرد برنجی که دارای چند صد تا جوجوی آسیاب شده هست، بسیار سالم تر از برنجی هست که با قرص برنج سرپا نگه داشته شده.

شما نظری ندارین؟

چکار باید کرد با این حشره درد سر ساز؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *