مراحل تولید سرکه سیب

شهریور رسید و یواش یواش وقت صاف کردن سرکه سیب سال قبل هست.

سیب زرد پر آب در پاییز میرسه و ماه بعد باید به فکر سرکه انداختن باشیم. لذا باید دبه های سال قبل تخلیه بشن و سرکه سیب اعلا مون رو به دست مشتریانی که یک ساله منتظرن برسونیم.

این هم آموزش تولید سرکه سیب:

آموزش تولید سرکه سیب

ابتدا سیبهای کاملا رسیده زرد و قرمز را می شوییم. بعدِ آبکشی، به صورت درسته و با کل محتویاتش به همراه یک نصفه قاشق آرد گندم یا خمیر مایه در داخل بشکه های بزرگ تمیز می ریزیم. تا یک یا دو ماه در آن را محکم نمی بندیم.

دو ماه اول در زیر آفتاب می ماند. زمانی که داخل ظرف و اطراف ظرف پشه سرکه جمع شد و بوی ترش شدن آن در آمد درش را کیپ می کنیم.

در این مرحله می توانیم ظرف را داخل چاله های بزرگ در زمین منتقل نماییم و رویش را با خاک بپوشانیم.

این عمل کمک می کند که سرکه در شرایط بسیار خوبی عمل بیاید و تخمیر شود.

در موردی که ما به یاد داریم ظرف سرکه ای 22 سال در زیر زمین باقی مانده بوده است. این سرکه دوای مطلق است. می تواند در رفع خارش های پوستی و بیماری های پوستی بسیار موثر باشد.

 در شکل دوم  ظرف را به مکانی سربسته و به دور از آفتاب می بریم  و در آن را محکم می کنیم، با پارچه های پشمی و یا پتو روی آن را می پوشانیم تا گرم بماند.

هر ماه یک بار با با چوب بزرگ و تمیز کل محتویات بشکه را هم می زنیم تا تمام سیبها به یکسان تخمیربشوند. بعد یکسال تمام محتویات را هم می زنیم تا به شکل مارمالاد (خمیری شکل) بشوند.

 بعد داخل آبکش می گذاریم. سرکه ی آن را جدا می کنیم. این سرکه اول ما می شود.

تفاله باقی مانده را  داخل  گونی تمیز می ریزیم تا صاف بشود.

بعد دوباره تفاله باقی مانده را داخل ظرفی به مدت ده دقیقه  به همراه کمی نمک داغ می کنیم ( به درجه جوش نرسد) بعد سرد شدن دوباره  صافش می کنیم . بعد تمام آن سرکه بدست آمده را در کیسه های متقال که مخصوص شیره ی انگور هست  می ریزیم سنگ تمیزی را روی آن می گذاریم تا یک شب و یک روز بماند. سرانجام سرکه های صاف شده را باهم مخلوط می کنیم.( سرکه دوم را با سرکه اول)

 سپس سرکه صاف شده ی را داخل بشکه  ترجیحا شیر دار ( برای سهولت در برداشت سرکه) می گذاریم تا یک هفته ته نشین شود. حالا آماده است تا  داخل بطری ها ریخته شود.

نکته ها:

  • در درست کردن این سرکه از آب استفاده نمی شود.
  • با نیمه باز بودن و یا محکم نبستن در ظرف در دو ماه اول سرکه پشه می اندازد. این عمل به تخمیر درست سرکه کمک می نماید.
  • عمل تخمیر تا یکسال ادامه دارد و مایع سرکه از تفاله اش جدا نمی شود.
  • تمامی آب سرکه از تفاله در چند مرحله جدا می شود و بعد یکسال شما از تمامی رطوبت باقی مانده در تفاله ی تخمیر شده استفاده کرده اید.
  • گرم نگاه داشتن هم زدن و مراقبت و هم زدن در طول سال به کیفیت سرکه  و فرایند عالی تخمیرمی افزاید.
  • مزه و طعم و شفافیت این سرکه در همان زمان صاف شدن خیره کننده است. هرچه این سرکه بماند سرختر و تیره تر می شود و به کیفیت دارویی آن افزوده می شود.
  • در ساخت ظرف شیردار، حتما شیر را در 10 سانت بالاتر از کف ظرف نصب کنید تا اخلاط ته نشین شده، وارد بطری ها نشوند و همچنین در هنگام گذاشت و برداشت ظرف، شیر بر اثر اصابت به زمین نشکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *