عطاری آنلاین

باربری، پُست، اتوبوس یا تیپاکس، کدام به صرفه است

دوستان عزیزی که در دوره آموزش راه اندازی عطاری آنلاین شرکت کرده اند به زودی به سوال فوق برخورد خواهند کرد:

باربری، پست، اتوبوس یا تیپاکس؟ ارسال محصولات مشتریان از کدام مسیر مناسبتر است؟

دقت که کردین، گفتم مناسب. نه ارزان. چون در بسیاری از مواقع، معنای مناسب به معنای ارزانترین راه نیست.

با توجه به تجربه ای که مدتها در خرید و فروش کالا و محصول از مناطق مختلف کشور داشتم حیفم اومد که این موضوع رو به مقاله تبدیل نکنم.

من برای یافتن مناسبترین روش ارسال برای مشتری، از سلسله سوالات ساده ی زیر استفاده میکنم:

اول از خود مشتری میپرسم که کدوم روش رو صلاح میدونه.

اگر مشتری دارای تجربه خرید از راه دور باشه خودش مناسبترین راه رو اعلام میکنه و کار بدون دردسر تموم میشه اما مساله وقتی پیش میاد که مشتری تجربه ای در خرید از راه دور نداشته.

در این حالت سوال دوم مطرح میشه: زمان

بله زمان. اگر مشتری برای دریافت کالا عجله داشته باشه، ارسال از طریق اتوبوس مناسبترین و سریعترین راه هست.

مزایا و معایب ارسال و دریافت بار با اتوبوس

مزیت اصلی ارسال با اتوبوس، مشخص بودن زمان تحویل کالا در ارسالهای مستقیم هست. همچنین کالاها از طریق اتوبوس عموما سالمتر حمل و نقل میشن.

ارسالهای مستقیم:

ارسال هایی هستند که در مسیرهای اتوبوسی مستقیم از شهری به شهر دیگه انجام میشن.

مثلا:

ارسال از قزوین به شیراز به صورت مستقیم انجام میشه

چون هر یک روز در میان از شیراز به قزوین حمل و نقل اتوبوسی صورت میگیره.

وقتی که باری رو تحویل انبار توشه ترمینال میدم کاملا مطمئنم که فردا صبح بار در انبار توشه شیراز آماده تحویل به مشتریه.

ارسال غیر مستقیم:

ارسالهای غیر مستقیم ارسالهایی هستند که به دلیل نبود خط مستقیم اتوبوس از شهر شما به شهر مقصد، بار باید ابتدا از شهر شما به یک شهر واسط بره و تخلیه بشه و سپس از اونجا به مقصد اصلی بارگیری و ارسال بشه.

مثلا:

بین قزوین و سیستان هیچ خط اتوبوسی وجود نداره و بار ابتدا به تهران میره و در تهران تخلیه میشه و سپس از تهران به اتوبوس سیستان سپرده میشه و به سیستان ارسال میشه.

کاملا مشخصه که ارسال های غیر مستقیم پروسه طولانی تری رو سپری می کنند ولی با این وجود همچنان ارسال اتوبوسی گزینه اول برای شرایطی هست که زمان در اون اولویت اول هست.

ضعفهای ارسال با اتوبوس:

مهمترین ضعف ارسال با اتوبوس، هزینه بالای اون هست. اتوبوس با توجه به محدود بودن فضای باربری و همچنین وجود سه ذی نفع متفاوت (انبار توشه مقصد، راننده، انبار توشه مبدا) معمولا هزینه بالاتری رو بهمراه خواهد داشت.

همچنین بعد از اینکه بار به انبار توشه مقصد رسید، مجدادا مشتری باید زحمت رفتن به انبار توشه ترمینال رو بکشه و برای دریافت کالا به انبار توشه تشریف ببره.

توجه: حتما باید به مشتری تاکید کنید که با در دست داشتن مدارک شناسایی به انبار توشه مراجعه کنه.

توجه دوم: اگر شهر مشتری در بین مسیر حرکت اتوبوس باشه، مثلا در مسیر قزوین به شیراز شهری هست به اسم صفاشهر، بهتره که شماره تماس راننده رو برای مشتری ارسال کنید تا با راننده هماهنگ بشه و در محلی که امکان توقف هست، بار رو دریافت بکنه.

راننده ها هم در این موارد تصمیم شان اثر گذار هست چون ممکنه سرسختی کنند و بگن که در مسیر توقف نخواهند کرد لذا حتما حتما برای تحویل کالای بین راهی با مسئول انبار توشه صحبت کنید تا از راننده به صورت تلفنی و یا حضوری کسب تکلیف بکنه و به مشتری تون اطلاع بدین.

خوب، حالا بریم سواغ شرایطی که فاکتور زمان کم اهمیت تر هست.

ارزانترین راه ارسال و دریافت کالا کدام است؟

در شرایطی که زمان برای مشتری حائز اهمیت نیست، باربری ها ارزانترین انتخابها هستند. مزیت اصلی بابربری های اشتراکی، هزینه پایین هست

باربری اشتراکی با باربری اتوبوس و یا باربری اختصاصی فرق داره؟

صد البته. درسته که هر سه این مراکز کارشون انتقال بار هست اما منظور من از “باربری” مراکزی هستند به غیر از انبار توشه اتوبوسرانی و قطار و …

بابری ها معمولا در خروجی (ورودی) های اصلی شهرها تجمع می کنند و با اجاره کردن یک محل در یک فضای بزرگ، اقدام به دریافت کالا از شما و دیگر افراد می کنند و انتقال کالا بوسیله کامیون ها و نیسان بار به سایر شهرها صورت می پذیره و به این ترتیب هزینه ارسال بار بین همه افراد سر شکن خواهد شد.

توجه: نوع دیگری از باربری ها هم هستند که شما می تونید یک وسیله نقلیه رو به صورت اختصاصی اجاره بکنید که قطعا این سبک از باربری تنها در صورتی مناسبه که حجم بار شما به اندازه یک ماشین کامل باشه. پس این دو تا باربری با هم اشتباه نشوند.

نقاط ضعف این سبک از باربری ها عبارتند از:

نامشخص بودن!! بودن زمان تحویل

برخوردهای نه چندان مشتری مدارانه و حرفه ای پرسنل باربری

عدم امکان پیگیری آنلاین موقعیت بار

باربری اشتراکی اقتصادی ترین و کندترین راه است

گزارش لحظه ای می خواهید؟ پُست را انتخاب نمایید

و اما بریم سراغ راه بعدی: پست دولتی

پست بهترین راه ارسال برای مناطق دور دست هست. اگر مشتری شما در یک روستای دور افتاده زندگی میکنه و یا در شهرکی در اقمار یک شهر متوسط در استانی دور دست زندگی می کنه و زمان براش الویت نداره، پست بهترین انتخابه.

اگر مشتری شما یک خانم خانه دار هست که با اونکه در مرکز شهر زندگی می کنه ولی بیرون رفتن از خانه و پیدا کردن باربری ها در مناطق پر ترافیک و پرت شهر براش سخته ، بهترین گزینه پست هست.

سامانه پیگیری آنلاین: یک وجه تمایز بزرگ

حتما می دونید که هر بسته پستی یک کد پیگیری داره و شما با مراجعه به وبسایت اداره پست می تونید لحظه به لحظه در جریان حرکت بسته پستی خودتون باشید و حتی نام پستچی، تلفن تماس گره پستی و امضای شخص تحویل گیرنده رو هم مشاهده کنید.

لینک پیگیری مرسولات اداره پست جمهوری اسلامی ایران

ضعف اصلی پست هم مربوط میشه به قوانین خاص و محدود کننده ای نظیر قبول نکردن سفارشات سیالات از قبیل عسل ترشی و گلاب و … و محدودیت وزنی(حداکثر تا 40 کیلوگرم) و محدودیت حجمی ( هر بعد بسته نهایتا یک متر)

در ضمن پست هیچ ضمانتی در مورد سالم رسیدن کالاهای شکستنی به شما نخواهد داد.

مزیت دیگر اداره پست اینه که قیمتها کاملا مدون و مشخص هستند و شما و مشتری تون با خیال راحت می تونید هزینه ارسال بسته پستی خودتون رو از قبل با اختلاف کمی تخمین بزنید

محاسبه قیمت مرسوله در اداره پست

پست بر عکس باربری های ذکر شده، پاسخگوتر ، منسجم تر و سازمان یافته تر هست و در کل میشه گفت :

“پست بی دردسر ترین راه است ولی لزوما اقتصادی ترین راه نیست”

خوب پس تی پاکس چی شد؟

حالا بریم سراغ تیپاکس. اول ببینیم اصلا تیپاکس چی هست:

تیپاکس: یک شرکت پست خصوصی که دارای 60 سال سابقه کار هست و رقیب شرکت پست دولتی به حساب میاد.

تیپاکس یا پست؟ مساله این است

چرا همه چیز به نفع مشتری؟ اینجا یک چیز به نفع من.

شرکت تیپاکس این قابلیت رو ایجاد کرده که مامور تیپاکس بیاد و بسته پستی رو در مقابل در فروشگاه شما از شما تحویل بگیره که این قابلیت به صورت عادی توسط شرکت پست اجرا نمیشه.

لذا اگر آدم سر شلوغی هستید، تیپاکس این مزیت رو براتون ایجاد کرده که دیگه به اداره پست تشریف نبرید و بسته های پستی تون رو در محل خودتون به مسئول تیپاکس بدین تا ببره.

مزیت دوم تیپاکس نسبت به پست، انعطاف پذیر بودن در تنوع کالاها و ابعاد و بسته بندی هست.

کافیه یک پلاستیک حباب دار به دور مرسوله تون بپیچید و آدرس ها رو هم بچسبونید. تیپاکس قبول می کنه.

در ضمن تیپاکس هم امکان ردیابی بسته پستی و همچنین تخمین و محاسبه هزینه ارسال رو در وبسایتش به آدرس زیر قرار داده:

آدرس وبسایت تیپاکس

مزیت سوم تیپاکس نسبت به اداره پست، پیگیرتر بودن ماموران تحویل بسته تیپاکس هستند. همچنین ساعت کاری تیپاکس بسیار بیشتر از اداره پست هست.

نقاط ضعف تیپاکس نسبت به پست پیشتاز:

اولین نقطه ضعف، گرانتر بودن هزینه ارسال مرسوله در تیپاکس نسبت به پست پیشتازهست.

نقطه ضعف دوم هم کوچکتر بودن شبکه توزیع تیپاکس نسبت به اداره پست هست.

اداره پست در پرت ترین نقاط کشور هم شعبه داره ولی تیپاکس این گستردگی رو نداره

لذا: اگر به هردلیلی تصمیم به ارسال بسته از طریق تیپاکس گرفتین حتما از مشتری بپرسید که آیا در مرکز شهر زندگی میکنه یا خیر. چون در غیر این صورت مشتری باید یک هزینه ایاب و ذهاب هم بده و بیاد و بسته اش رو از دفتر تیپاکس در مرکز شهر تحویل بگیره.

تکرار میکنم: اگر مشتری در مرکز شهر ساکن نیست، حتما پست رو انتخاب کنید.

خوب بریم سراغ جمع بندی:

سریعترین راه ارسال : اتوبوس

اقتصادی ترین راه : باربری اشتراکی

بی دردسر ترین راه برای مشتری : پست

بی درد سرترین راه برای ارسال کننده : تیپاکس

راستی: من یک دوره آموزش افزایش فروش از طریق اینستاگرام ساختم که بهت کمک میکنه با چالش های پیش رو در کسب و کار اینترنتی آشنا بشی و بتونی از طریق اینترنت به فروش محصولات و خدمات خودت بپردازی.

اگر دوست داشتی در مورد این دوره بیشتر بدونی، بر روی لینک زیر کلیک کن:

آموزش ایجاد و افزایش فروش از طریق اینستاگرام ویژه کسب و کار کوچک

6 thoughts on “باربری، پُست، اتوبوس یا تیپاکس، کدام به صرفه است

  1. سلام،خیلی خیلی ممنون بابت مطلب جامع و مفیدتون.حیف که دیر نسبت به این گزینه ها اطلاع پیدا کردم و بسته من با تیپاکس قراره به دستم برسه و هزینه اش زیاد شد

  2. به نظرم بارتون رو دست باربری اشتراکی ندهید.چون ممکنه هر بلایی سر بار بیارن یا حتی بارتون رو گم کنند و اصلا مسئول نیستند

  3. تیپاکس تقریبا ۲برابر پست پول میگیره و تبلیغشم اینه که ۱روزه میرسونه الان من ۳روز پیش ۱بسته دادم به تیپاکس نه کد رهگیری دادن نه چیزی هرچی زنگ میزنم پیگیری میکنم هیچکس پاسخگو نیست میگن شکایتتونو ثبت کردیم باهاتون تماس میگیرن ولی هیچکس تماسی نمیگیره معلوم نیست بسته رو چکار کردن مال مشتری بوده حالا فکر میکنه پولشو خوردم.نرسونن دستش باید پول مشتریو برگردونم نزدیک ۴۰۰هزارتومن کالاهایی هم که فرستاده بودم از جیبم رفته خدا نگذره ازشون

  4. سلام شما ها چی میگین اتفاقا مامورانم پست در شهر یک ذره احترام هم برای مشتری هاشون قائل نیستن و حداقل 1 هفته طول می کشید تا از تهران برامون بسته رو بیارن تازه باربری هم بدتر پسته توی شهرما ولی تیپاکس یک بار گوشی سفارش دادیم با اینکه هزینش با پست که یک هفته طول میکشه تا بیاد یکی بود دوروزه رسید.

  5. تیپاکس که افتضاحه . اصلا هم سریع نمیفرسته. حدود ۴۰۰هزار تومن پول ابزار دادم الان باید یک چهارمش رو پول پست بدم.فروشنده هم چون از جیب مبارک نمیده پس غمی نداره پس کرایه میکنه. بعد هم به بهانه اینکه شما داخل محدوده نیستین بازم پول پیک بدم که برسونه دم در منزل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *