عطاری در اسفند ماه

عطاری در اسپند ماه

گاه شمار برگ دیگری خورد و به اسپند ماه رسیدیم.

اسپند ماه یک ماه کاملا استراتژیک برای تمامی کسب و کار های لااقل ایرانی هست.

دو ویژگی اصلی این ماه عبارتند از:

الف) بازار شب عید

ب) ورود به فصل گرما

که تاثیرات هر دو ویژگی رو بر دکان عطاری بررسی خواهیم کرد.

الف) تاثیر بازار شب عید بر دکان عطاری

با توجه به مراسمات باستانی که هر ساله در انتهای سال خورشیدی در ایران برگزار میشه، فروش یک سری از کالاها افزایش پیدا میکنه. این کالاها دقیقا همون کالاهای شب یلدا هستن منتهی از تم انار و هندوانه دور میشن و به تم سبزه و ماهی و هفت سین نزدیم میشن.

بیشتر بخوانید: عطاری در شب یلدا

فروش چه کالاهایی در اسفند ماه رشد محسوسی خواهد داشت؟

کالاهایی که در شب نشینی ها و دور همی ها مصرف میشن فروششون افزایش پیدا خواهد کرد. از قبیل:

خانواده ژله و دسر

خانواده کیک پذی:

آرد ها : آرد کیک،آرد برنج، آرد نخودچی، پودر نشاسته ذرت، پودر نشاسته گندم و گلاب و …

خانواده تزیین شیرینی سنتی: کنجد سفید، خرفه، خشخاش، خلال پسته و بادام، زعفران، پودر پسته، حریر پسته و بادام

خانواده تزیین کیکی مدرن: انواع ترافل، شکلات های کاکائویی مقاوم به گرما، شکلاتهای کاکائویی تخته ای، مرواردی های خوراکی و …

ادوات جانبی طبخ کیک و شیرینی خانگی: قالبها، کاتر ها، روغن، ادویه جات معطر مثل هل، پودر نارگیل چرب و نیمه چرب، رنگ خوراکی، پودر کاکائو، مغز گردو برای طبخ شیرینی گردویی و … که هر منطقه با توجه به رسوماتی که داره و شیرینی سنتی که داره، اون مواد رو باید تهیه کرد و آماده بود

خانواده هفت سین: سنجد، سیر خشک، سرکه، بذرهایی که برای کاشت سبزه مورد استفاده قرار میگیرن نظیر گندم، قره ماش، تندک یا شاهی و …

ب) ورود به فصل گرما

حالا بریم سراغ اثرات ورود به فصل گرما. توضیح اینکه با توجه به چهار فصل بودن هوا در ایران، این موارد برای استانهای جنوبی و شمالی بالاخص شمال غربی قطعا در یک بازه زمانی مشخص رخ نمیده. الان جنوب هوا گرمه و در آذربایجان پوتین سربازها توو برجک از شدت سرما میچسبه به کف زمین !

اما کلیات به این صورته که از حالا فروش بذر در عطاری ها شروع به بالا رفتن میکنه و از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت به اوج خودش میرسه. یادمون باشه که فروش بذر تا تیر ماه هم ادامه داره اما بعد از اردیبشهت می افته در سرازیری.

این مقاله را نیز حتما بخوانید: چالشهای ماه اسفند در عطاری

بذرهایی مثل:

گوجه فرنگی، خیار بوته سبز، خیار گلخانه ای سبز، خیار شمش یا همون خیار چنبر، کدو، هندوانه، شلغم و … در دکانهایی که در مسیر گذر روستاییان هستن، فروش در حجم بالا رو تجربه میکنه چون روستاییان دارای زمین زراعی هستن و دنبال 5 تا دونه تخم کدو نیستن.

اما در مناطق شهری خانم و آقایون با حوصله اقدام به خرید بذرهای صیفی و سبزی جات در اندازه های کوچک میکنن.

مثلا بذر ریحان سبز و بنفش، تندک یا شاهی، جعفری ، شوید، پیاز و پیازچه، هویج، گشنیز و …

پس بذر ها تون رو بخرید و بسته بندی کنید و آماده شلوغی های شب عید باشید

توجه: یادمون نره که هوا داره گرم میشه و در مقاله عطاری در بهمن ماه توضیح دادم که هنریک مدیر عطاری در این دو ماه منتهی به پایان سال، مدیریت میزان محصولاتیه که به شدت به گرما حساسن و فورا کرم می افتن. پس اگر نمیدونید که چه مواردی نسبت به گرما حساسن، حتما مقاله عطاری در بهمن ماه رو بخونید.

توصیه: اگر برنامه تبلیغاتی در نظر دارید، بهترین فرصت برای تبلیغات، شب عید هست چون حجم فروش و پاخور فروشگاه عطاری زیاد میشه و وقت مناسبیه که از بین خریداران جدید، چند مشتری ثابت دیگه به فروشگاهمون اضافه بشه. یکی از این روشها، چاپ تراکت های تبلیغاتی و قرار دادنشون در کیسه خرید مشتریه. اما چون از اوسط اسفند ماه، چاپخانه ها سرشون خیلی شلوغ میشه، برای این کار یک روز هم تعلل نکنید و سفارش چاپ تراکت رو بدین.

سخن کوتاه کنم. شب و روزگار خوش.

افزایش پاخور فروشگاه الوفلفل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi
Follow by Email
Instagram
Telegram