آسیاب رومیزی

آسیاب رومیزی، کابوس شرکتهای بسته بندی ادویه

تا چند سال قبل که خبری از این آسیابهای رومیزی نبود، تقریبا امکان فروش ادویه جات داغ (سایش در حضور مشتری) وجود نداشت چون آسیابهای بزرگ با توجه به حجم سر و صدا و گرد و خاک و همچنین سایش چند مرحله ای، این امکان رو به مدیر عطاری نمیداد که بتونه ادویه داغ به مشتری تحویل بده.

اما بعد از ظهور آسیابهای نیمه صنعتی رومیزی، فروشگاههای عطاری گوی سبقت رو از شرکتهای بسته بندی ادویه ربودن چون تونستن اطمینان مشتری رو به صورت صد در صدی جلب کنن و این جلب اطمینان، بخش اعظمی از بازار ادویه جات رو که در دست شرکتهای بسته بندی معروف و صاحب برند بود، به دست عطارها سپرد.

تئوری تولید انبوه

بعد از اینکه کشورها عصر کشاورزی رو پشت سر گذاشتن و واردعصر صنعت شدن، “تولید پراکنده” جای خودش رو با “تولید متمرکز” عوض کرد. به این صورت که یک کارخانه با استفاده از ابزارآلات صنعتی عظیم و با استفاده از انرژی الکتریکی و موتورهای برقی و همچنین سری کاری و تولید انبوه، موفق شد قیمت تمام شده محصولات رو به پایین ترین حد ممکن برسونه و همچنین با ثابت نگه داشتن کیفیت و ساخت برند، مشتری رو سورپرایز کرد.

تولید متمرکز برای دولتی ها هم خوب بود چون اولا به راحتی به اخذ مالیات و عوارض میپرداختند و ثانیا نظارت بر کار واحد های تولیدی متمرکز بسیار ساده تر بود.

اما سالها گذشت و گذشت و اینبار چرخ روزگار به سمت “تولید کنندگان غیر متمرکز” چرخید.

عواملی از قبیل عدم رعایت اصول بهداشتی، فروش محصولاتی که در آینده معلوم شد که چندان هم مفید نیستند(تراریخته)، رقابت با سایر تولید کنندگان و گران شدن محصولات به دلیل بودجه های هنگفت بازاریابی و تبلیغات، بسته بندی، حمل و توزیع،سود خرده فروش و عمده فروش، برندینگ،کنترل کیفیت، آر اند دی و … باعث شد اعتماد مردم به واحدهای تولیدی از بین بره و همچنین قیمتهای تمام شده هم به طرز وحشتناکی بالا بره.

و اما در شغل ما عطارها، یک فاکتور دیگه هست که رقابت با برند های بزرگ بسته بندی رو برای ما بسیار ساده تر میکنه و اون هم تازگی محصولات هست.

یک شرکت معروف تولید کننده ادویه جات بسته بندی رو در نظر بگیرید. این شرکت در ابتدا ادویه جات رو پودر و میکس میکنه، بعد بسته بندی میکنه و بعد میبره در انبار دپو میکنه، بعد می فروشه به عمده فروش، بعد خرده فروش و مدتها طول میکشه که خرده فروش موفق به فروش تمام اون ادویه جات بشه.

اما در حالت دوم، یک خانم خانه دار تشریف میارن به عطاری شما و سفارش نیم کیلو فلفل سیاه میدن، شما همونجا براش میکوبی و ادویه رو داغه داغ در حالی که هنوز خودت از بوی عطرش مست هستی به مشتری تحویل میدی.

شاید برایتان جالب باشد:

فیلم آموزشی “صفر تا صد آسیابهای گهواره ای چینی”

مشتری شما رو میشناسه و کیفیت کار شما رو با چند بار مراجعه متوجه شده و از همه مهمتر، شاهد پروسه تولید بوده و در ضمن هزینه های بسته بندی، توزیع و ترویج وکنترل کیفیت و … به پایین ترین حد ممکن رسیده.

مشابه همین روال رو در فروشگاههای لبنیاتی هم شاهد هستیم.

پس به من حق بدین که بگم:

“آسیابهای رومیزی، کابوس برندهای بزرگ بسته بندی ادویه جات هستند”

نظر شما چیه؟ تورو خدا فقط خواننده نباش، ی نظری بده که بدونم این مقاله توسط ربات ها خوانده نمیشه 🙂

همین پایین صفحه نظرت رو بگو مرسی

7 thoughts on “آسیاب رومیزی، کابوس شرکتهای بسته بندی ادویه

  1. سلام ممنون از راهنماییهاتون یه سوال دارم اکه میشه تو اینستا جواب بدین بهم ..اگه بخواین خلاصه در یک کلمه بگید چه نوع آسیابی برای فردشگاه عطاری بخریم رومیزی ..صنعتی ….نیمه صنعتی..و چند کیلویی؟ من این رو درست متوجه نمیشم

  2. سلام، با تشکر از مطلب مفید و کاربردی،، ممنون میشم درمورد انتخاب آسیاب مناسب برای عطاری ها هم یه راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *