آموزشگاه عطاری

عطاری در حال کار رو بگیرم یا نگیرم؟

یکی از سوالات بسیار مهم که ممکنه برای افرادی که در آغاز راه هستن پیش بیاد اینه که آیا صلاح هست که یک عطاری در حال کار رو که مدیرش قصد داره اون رو اجاره بده، اجاره بکنم یا برم یک دکان خالی اجاره بکنم و از صفر بیارمش جلو.

قرار گرفتن در این موقعیت، تصمیم گیری رو سخت میکنه و ممکنه روزها اون فرد رو به چالش بکشه. بعنوان یک مشاور وظیفه خودم دونستم که تهدیدات و فرصت های پیش رو در این شرایط رو براتون تشریح کنم تا اگر احیانا در این شرایط قرار گرفتین، بتونین تصمیم صحیح رو اتخاذ کنین.

در کل باید خدمتتون عرض کنم که در شرایط برابر، بین یک فروشگاه که عقبه عطاری نداشته با یک فروشگاه که دارای سابقه عطاری هست، مسلما انتخاب کیس دوم معقول تر هست. چرا؟ چون اون فرد قبلی خیلی از کارهارو انجام داده و شما فقط کافیه که با ایشون به تفاهم برسی و مثل آقا بری پشت دخل و تمام. اما در این بین موضوعاتی هستند که حتما باید قبلش بهشون توجه کنی و اون موضوعات هستند که باعث میشن این انتخاب به یک انتخاب موفق یا اشتباه تبدیل بشه.

موضوع اول: قدمت

در گام اول باید بررسی کنید و ببینید که طرف چند وقته عطاری رو افتتاح کرده و دلیلش برای تمایل به واگذاری چیه. منتهی این دلیل رو خودتون باید کشف کنید نه اینکه هرچی مدیر سابق بگه، بدون راستی آزمایی قبول کنید.

دلایل واگذاری یک دکان معمولا موضوعاتی از این دست هست:

فروش کم، بدنامی، به هم خوردن رابطه با صاحب ملک و یا اهالی، یافتن یک موقعیت بهتر (مهاجرت، تحصیل، کار با موقعیت مناسب)، از کار افتادگی مدیر قبل، فوت مدیر قبل، تصمیم به کلاه برداری، پول لازم شدن بسیار شدید مدیر قبل.

هر چقدر قدمت کسب و کار فرد بیشتر باشه، آدمهای بیشتری مطلع هستند که اونجا یک دکان عطاری هست و این یک امتیاز به حساب خواهد آمد

موضوع دوم: میزان فروش و پاخور

تا به میزان فروش روزانه مغازه اشراف پیدا نکردین، معامله نکنید. هنداونه در بسته نخرید. قراره تصمیمی بگیرید که بدون شک آینده شما رو تحت تاثیرات عمیق خودش قرار خواهد داد. با اعتماد به نفس کامل بگین که معامله نخواهید کرد مگر اینکه اجازه داشته باشین چند روز اونجا بشینید و میزان فروش رو ثبت کنید. بی تعارف و خجالت.

توجه: شش دانگ حواستون جمع باشه که طرف در شبکه اجتماعی خودش اعلام آف و جشنواره نکرده باشه چون در این صورت عدد ریالی فروش اون چند روز که شما اونجا هستید کاذب هست. با زرنگی تمام به محاورات مدیر با مشتریان توجه کنید چون مشتریان سوالاتی از این قبیل خواهدن پرسید که قیمت فلان کالا در آف چقدره و قبل چقدر بوده و از این دست سوالها. همچنین موضوع دومی که باید بهش دقت کنید قیمت فروش اقلام هست. اگر دیدن که فرد قیمت محصولاتش رو نصف قیمت عرف بازار! داره می فروشه، اول بدونید که کلاه برداره و داره بارهای نسیه ای که خریده رو به پول تبدیل می کنه تا فلنگ رو ببنده، دوم این که حجم فروشش حقیقی نیست.

 

موضوع سوم: خوشنامی

کیه که بدش بیاد یک فروشگاه عطاری حاضر و آماده رو از یک فرد خوشنام تحویل بگیره؟ مسلما همونقدر که خوشنامی مدیر سابق می تونه به ما کمک کنه، بدنامی ایشون هم می تونه به ما ضربه بزنه. فرض کنید مدیر قبلی فردی بداخلاق بوده و رفتار غیر حرفه ای داشته و الان می خواد فروشگاهش رو واگذار کنه. خوب اگر سایر امتیازات این دکان، اونقدر جذاب باشه که تحویل گرفتنش کار صحیحی به نظر بیاد چه باید کرد؟

در این صورت بلافاصله پس از استقرار، باید با تغییر تابلو و سر در و طرح برچسب و شبرنگ و حتی نام دکان، به بقیه فهموند که مدیریت این عطاری عوض شده.

 

آسیاب ادویه

فیلم صفر تا صد آسیابهای چینی 

موضوع چهارم: محل (پاخور راسته)

اگر پاخور یک راسته خوب باشه و پر ترافیک باشه، اگر فروش فعلی اون فروشگاه کم باشه، میشه نتیجه گرفت که نحوه مدیریت مدیر قبلی ایراد داره. اخلاق و رفتار، جوری جنس، قیمت گذاری و …. عواملی هستن که می تونن بر روی فروش یک فروشگاه خیلی اثر گذار باشن. پس اگر راسته ای که دکان عطاری اونجا واقع شده، پر رفت و آمده و بقیه دکانها بازار خوبی دارن، اما فروش اون عطاری کمه، میشه استنتاج کرد که مدیریت مدیر قبلی ایراد داشته.

موضوع پنجم: خلق و خوی مالک فروشگاه

حتما قبل از امضاء قرارداد، درباره مالک دکان و اخلاقیاتش تحقیق کنید. گاها فرد مالک رفتاری به غایت آزاردهنده داره و همین رفتار باعث شده که مدیر قبلی به هر قیمتی که شده بخواد از اون دکان فرار کنه. البته صرف بدقلقی مالک یک دکان، باعث تغییر شغل یک فرد نمیشه ولی مطمئن باشید که می تونه حسابی شما رو آزار بده.

موضوع پنجم: کلاهبرداری

بعضا پیش میاد که یک مدیر تصمیم به کلاه برداری میگیره و شروع میکنه از تامین کننده ها جنس نسیه میاره. بعد اون اجناس و کل اثاثه رو به صورت یکجا به شما می فروشه و فلنگ رو می بنده! از نظر قانونی شما کالاها رو خریدین و شرکتهای پخش نمی تونن شما رو دادگاهی کنن چون کسی که فاکتور دریافت محصولات رو امضا کرده شما نیستید. اما حسابی توو دردسر خواهید افتاد چون هر روز فروشنده و ویزیتوه که میاد جلوی در و جنگ اعصاب راه می اندازه که کاملا قابل درکه. ازاونجا که در شرایط اینچنینی معمولا فروشندگان و ویزیتورهای تازه وارد فریب این افراد رو می خورن، در نتیجه رفتار اونها هم کاملا غیر حرفه ایه و احتمال داره که بخوان به زور کالاهای مرتبط به خودشون رو بردارن و ببرن و کار به درگیری و کتک کاری بکشه. البته که این کار اونها غیر قانونی هست و تبعات بسیار سختی براشون داره اما کسی که در اول کار دچار مکافاتهای اینچنینی میشه، شما هستید.

موضوع ششم: اجناس بونجول

در هر فروشگاهی فارق از صنف و ابعادش و محل قرارگیریش، همیشه کالاهایی هست که بونجول میشه. حتی جالبه بدونید بعضی کالاها وقتی تحت نظر مدیر قبلی هست، کالای خوبیه اما وقتی به شما میرسه، کالای بونجول به حساب میاد چون شما پتانسیل فروش اونها رو ندارید. مثال بزنیم؟ فرض کن مدیر قبلی به مهارت زالو درمانی مسلط بوده و چند ده قطعه زالو در فروشگاه داره. اما شما که زالو درمانی بلد نیستی پس این کالاها قطعا روی دست شما خواهد ماند. حالا در نظر بگیرید کالاهایی نظیر محصولات شرکتی که تاریخ انقضاء اونها سر رسیده و به زودی ارزش خودشون رو از دست میدن.

موضوع هفتم: کالاهای کم فروش

یک سری از کالاها هستند که هر سال یک کیلو بیشتر فروش نمیرن. اگر رفتید پای معامله و لیست گیری از اقلام، به این موضوع مهم دقت کنید. بعنوان مثال اگر طرف در دکانش یک تن زردچوبه قلم داشت، اصلا جای نگرانی نیست اما اگر 30 کیلو هلیله زرد و یا 10 کیلو صبر زرد داشت، از خرید اونها تفره برین و سعی کنید اونها رو نخرید اما اگر مجبور به این کار شدین، بگین که بابت اونها چک شش ماهه پرداخت خواهید کرد.

موضوع هفتم: قیمت

در انتها اگر چنانچه تجربه کافی در زمینه خرید محصولات و مواد اولیه ندارید، از یک فرد با تجربه بخوایین که لیست قیمت محصولات رو بررسی کنه و خیالتون از بابت قیمت هم راحت بشه.

خوب این هم از موضوعات مهمی که در هنگام تحویل گرفتن یک فروشگاه می بایست به اونها توجه کرد. حالا نوبت شماست، اگر موضوعی هست که فکر میکنید حائز اهمیته، همین پایین برام بنویسید که منتشرش کنم.

آسیاب ادویه

فیلم صفر تا صد آسیابهای چینی 

در این فیلم تمام قطعه های آسیاب رو معرفی کردم و نحوه صحیح کار با این آسیابها رو هم توضیح دادم

One thought on “عطاری در حال کار رو بگیرم یا نگیرم؟

  1. سلام آقای کریمی لطفا در مورد اینکه از کجا کالا بخریم که مناسب تر بیفته و اینکه هر روز تو قیمت روز اجناس باشیم ،مطلب بزارید ،مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *